V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Sýkořice Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 9 0219 5439 9759 14920 57534 07634 21438 59421 84619 186
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 9708 3217 5928 3819 1238 83010 53811 73816 39914 180
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 9471 0035163607601 5321 8601 8892 7733 592
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 12507014410 4343 9321 22721 248178873
Přijaté transfery
Přijaté transfery 921691 79726425819 78220 5903 7192 496541

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Sýkořic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 7858 1547 4268 2889 0238 6089 78611 22812 88313 677
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 7162 7761 6311 8292 0931 9721 6771 9122 3022 505
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 2641 4201 4521 4011 6201 3241 9582 2803 0582 757
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 5102 6042 9443 4503 6453 6294 3755 1765 4995 529
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 7117717547887787627527907821 388
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 162516223734438591 0531 250
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 568558630799850888982212189248

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 20,93 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 9471 0035163607601 5321 8601 8892 7733 592
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 448447131957216759511 462
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 18514199184289452745717535287
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 3628141163114611 078
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 2783872721654511 0701 093495827766

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 921691 79726425819 78220 5903 7192 496541
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 921691321502588983261 4782 496541
Investiční dotace
Investiční dotace 001 665114018 88420 2642 24100

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 12507014410 4343 9321 22721 248178873
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1250701441132 18269420 568158873
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000010 3221 750533680200

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 5 1477 8347 3315 7316 30439 40958 91521 23114 43520 801
Běžné výdaje
Běžné výdaje 5 1475 7266 7675 5466 1296 0187 84116 60613 38319 538
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 02 10856518517533 39151 0744 6251 0521 263

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.