V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Svijany Liberecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 5 52112 15912 4187 7397 9468 9588 2168 4709 53611 020
Daňové příjmy
Daňové příjmy 3 5594 1027 1066 1755 3945 2585 9657 0417 4288 131
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8226198119178969921 3211 0331 3211 991
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 07 2413 8043627922045762116241
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 1401976972868642 505353185781657

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Svijan v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 3 5423 9614 2754 7135 1855 0715 7966 6487 2527 988
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 7499781 0841 1951 3211 3711 1121 2361 4061 601
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 6207437757188727411 1031 2611 6271 445
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 1 2671 2771 5581 8111 9632 0262 4642 8662 9332 902
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 8699198058548847968739038971 623
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 211629571129684324335348
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 162724773442160585469

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 18,29 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8226198119178969921 3211 0331 3211 991
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 261148188197383361553294163189
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 453348335339396415410400509535
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 98778889810
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1001152823741102083503316421 257

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 1401976972868642 505353185781657
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 24119797136547557353185631446
Investiční dotace
Investiční dotace 89806001513171 94800150211

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 07 2413 8043627922045762116241
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 07 2413 465162155437511161
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 003392006362002011000240

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 7 2293 61215 87511 34312 23811 6076 5057 3658 18910 080
Běžné výdaje
Běžné výdaje 3 0413 3456 2915 0185 4445 9255 0485 7166 6328 217
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 4 1882679 5846 3256 7945 6821 4571 6491 5571 863

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.