MENU
Nápověda
V databázi máme 3 505 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Švihov Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 33 98436 99643 29348 53147 87451 78549 00961 04861 81556 226
Daňové příjmy
Daňové příjmy 23 21425 58029 29731 89729 42133 04938 01043 62843 82520 937
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8 9967 8077 9589 1856 6047 6659 34313 49113 1445 531
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1941 1684 3523 534875177107360029 489
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 5802 4401 6863 91510 97510 8931 5493 5694 845270

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Švihova v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 23 21425 58029 29731 89729 42133 04938 01043 62843 82520 937
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 5 7576 2827 3238 3157 7086 4617 1378 5759 1564 362
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 5 1615 5185 5796 3965 1147 3598 47311 3269 9733 867
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 9 74511 18713 70614 39814 03716 35019 25020 37020 0339 731
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 4841 4981 5351 5491 5531 5081 5411 6942 8381 675
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 259230275329891211 3261 3501 3911 006
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 8108658809099221 251283313434296

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8 9967 8077 9589 1856 6047 6659 34313 49113 1445 531
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 5 4604 7464 6866 2434 2305 0826 4866 7937 2532 874
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 2 0381 9261 8221 8231 7801 8701 9451 9121 623678
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 5249791095954 0793 3141 251
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1 4451 0861 4421 110584704317707954728

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 5802 4401 6863 91510 97510 8931 5493 5694 845270
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 5801 2331 6862 9154 6222 8651 0723 5691 142270
Investiční dotace
Investiční dotace 01 20701 0006 3538 02847703 7030

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1941 1684 3523 534875177107360029 489
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1513 6103 4277687000029 489
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 1791 16774210710710710736000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 29 65344 18648 81534 91837 87842 89545 98140 68661 04820 853
Běžné výdaje
Běžné výdaje 21 13719 70022 06424 40126 29124 59926 28632 19532 07316 409
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 8 51624 48626 75110 51711 58618 29619 6958 49028 9754 444

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.