V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Světlá pod Ještědem Liberecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 12 56013 40013 81015 99116 85919 09918 65021 63024 33327 778
Daňové příjmy
Daňové příjmy 9 85210 74811 72913 18614 22013 54015 23417 77320 32220 863
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 1521 3801 5091 8151 8892 0792 1393 0563 5516 104
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 172106189351 55817654063
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 3831 1675549827151 9211 101746460747

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Světlé pod Ještědem v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 9 85110 74711 72813 18614 22013 54015 23417 77320 32220 348
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 1912 5892 8673 2843 6773 4772 9143 3523 9704 271
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 2052 4912 5492 5132 8602 3303 3954 0015 2734 686
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 4 3594 5655 1686 1826 4386 3887 5889 0789 4929 406
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 446431432445449441431451483793
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 37363641383936734915981
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 612636675720758864870157190212

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 1521 3801 5091 8151 8892 0792 1393 0563 5516 104
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 5166609401 0661 0821 1731 0891 1571 2941 537
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 4214894906607018359411 4761 1522 544
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 68444443214616
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 2092237485102671054208911 407

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 3831 1675549827151 9211 101746460747
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1762225547824451 6101 026746394452
Investiční dotace
Investiční dotace 1 207945020027031175065295

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 172106189351 55817654063
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 172106189351 5172954063
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000041147000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 12 6066 96815 71918 34410 09217 0459 93822 92416 64019 326
Běžné výdaje
Běžné výdaje 6 0625 56513 71917 4169 22310 8549 58015 72012 69015 608
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 6 5431 4032 0009288696 1913577 2043 9503 718

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.