V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Svatý Jan nad Malší Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 11 29910 17013 01412 81515 62915 44324 01323 09723 79020 896
Daňové příjmy
Daňové příjmy 6 1546 7257 8778 8799 8259 82610 91813 26916 37515 026
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 0102 9962 7302 0872 7412 5903 5893 5601 7862 217
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2126050303036190126
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 9234432 4071 8003 0603 0279 4766 2325 4393 527

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Svatého Jana nad Malší v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 6 0786 7057 8518 8769 7899 41510 50012 56815 61214 496
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 3051 5691 8432 1572 4742 3772 0122 3082 7263 006
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 4011 5941 6241 6321 8891 5792 3262 7313 6003 273
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 7822 9213 2934 0114 2524 3295 1976 1986 4816 561
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 461491608495473478525478523859
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 61585554533940452476476
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 67734295286486134004001 807322

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 0102 9962 7302 0872 7412 5903 5893 5601 7862 217
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 5531 4501 3588951 4788741 9372 280545736
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 8758498888538841 3531 5411 091918971
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 11122222126
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 581696482337377362110187322484

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 9234432 4071 8003 0603 0279 4766 2325 4393 527
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 7532234771 2191 7601 5481 3491 2081 676764
Investiční dotace
Investiční dotace 2 3352201 9305811 3001 4788 1275 0243 7622 763

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2126050303036190126
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 2126050303036190126
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 11 8228 64713 05211 77014 47417 36424 64029 23719 38914 218
Běžné výdaje
Běžné výdaje 9 2837 8747 5179 54710 85210 7018 81210 03912 31912 536
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 2 5397735 5352 2233 6226 66315 82719 1987 0691 682

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.