MENU
Nápověda
V databázi máme 3 494 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Svatý Jan nad Malší Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 10 17013 01412 81515 62915 44324 01323 09723 79020 89610 000
Daňové příjmy
Daňové příjmy 6 7257 8778 8799 8259 82610 91813 26916 37515 0267 987
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 9962 7302 0872 7412 5903 5893 5601 7862 2171 073
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 605030303619012610
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4432 4071 8003 0603 0279 4766 2325 4393 527931

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Svatého Jana nad Malší v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 6 7057 8518 8769 7899 41510 50012 56815 61214 4967 425
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 5691 8432 1572 4742 3772 0122 3082 7263 0061 434
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 5941 6241 6321 8891 5792 3262 7313 6003 2731 270
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 9213 2934 0114 2524 3295 1976 1986 4816 5613 195
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 491608495473478525478523859677
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 585554533940452476476443
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 734295286486134004001 807322406

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 9962 7302 0872 7412 5903 5893 5601 7862 2171 073
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 4501 3588951 4788741 9372 280545736263
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 8498888538841 3531 5411 091918971411
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 112222212638
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 696482337377362110187322484360

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4432 4071 8003 0603 0279 4766 2325 4393 527931
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 2234771 2191 7601 5481 3491 2081 67676495
Investiční dotace
Investiční dotace 2201 9305811 3001 4788 1275 0243 7622 763836

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 605030303619012610
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 605030303619012610
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 8 64713 05211 77014 47417 36424 64029 23719 38914 2186 458
Běžné výdaje
Běžné výdaje 7 8747 5179 54710 85210 7018 81210 03912 31912 5366 080
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 7735 5352 2233 6226 66315 82719 1987 0691 682378

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.