V databázi máme 3 418 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Městys Suchdol Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 21 51120 48524 45027 33428 55842 43732 36842 49337 70836 986
Daňové příjmy
Daňové příjmy 16 38316 89318 63119 25720 48619 62521 28224 59127 95929 772
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 8351 9761 8712 1422 7712 8963 6294 7165 8956 841
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 805216559101576321511400
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 2121 5643 7835 3445 30119 7586 82513 0343 714373

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Suchdola v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 15 83616 47116 61318 54419 78218 77920 75823 91527 22128 712
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 4 4814 4483 7964 4994 8474 6013 7604 3015 1165 511
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 8343 2123 2523 2123 6772 9854 3015 0336 6765 965
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 5 4665 8866 5977 9008 2788 1879 61711 42412 01211 970
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 2 3452 2092 2142 1972 1852 1922 2152 2142 2833 926
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 505151465350447808821 012
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 660665704689742764821162252327

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 8351 9761 8712 1422 7712 8963 6294 7165 8956 841
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2201841841861251662514151 4322 345
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 4461 5341 4961 5971 8742 2582 8462 9932 9953 143
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 14223258304911 098961
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 157255188356770414503818370392

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 2121 5643 7835 3445 30119 7586 82513 0343 714373
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 8991 0421 0837211 7951 9291 4276 4601 607373
Investiční dotace
Investiční dotace 11 2255222 7004 6243 50617 8295 3986 5742 1070

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 805216559101576321511400
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 20005910157632511400
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 6052165000010000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 29 86523 31518 85122 08931 89348 47538 39134 16543 95931 035
Běžné výdaje
Běžné výdaje 11 29811 30311 24814 76914 91917 28818 90928 23623 49520 677
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 18 56712 0127 6037 32016 97431 18719 4825 92920 46410 358

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.