MENU
Nápověda
V databázi máme 3 498 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Městys Suchdol Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 20 48524 45027 33428 55842 43732 36842 49337 70836 98617 523
Daňové příjmy
Daňové příjmy 16 89318 63119 25720 48619 62521 28224 59127 95929 77215 164
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 9761 8712 1422 7712 8963 6294 7165 8956 8412 142
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 52165591015763215114000
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 5643 7835 3445 30119 7586 82513 0343 714373217

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Suchdola v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 16 47116 61318 54419 78218 77920 75823 91527 22128 71213 851
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 4 4483 7964 4994 8474 6013 7604 3015 1165 5112 628
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 3 2123 2523 2123 6772 9854 3015 0336 6765 9652 313
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 5 8866 5977 9008 2788 1879 61711 42412 01211 9705 822
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 2 2092 2142 1972 1852 1922 2152 2142 2833 9261 995
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 5151465350447808821 012911
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 665704689742764821162252327182

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 9761 8712 1422 7712 8963 6294 7165 8956 8412 142
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1841841861251662514151 4322 345217
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 5341 4961 5971 8742 2582 8462 9932 9953 1431 418
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 223258304911 098961338
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 255188356770414503818370392169

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 5643 7835 3445 30119 7586 82513 0343 714373217
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 0421 0837211 7951 9291 4276 4601 607373217
Investiční dotace
Investiční dotace 5222 7004 6243 50617 8295 3986 5742 10700

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 52165591015763215114000
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 0059101576325114000
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 521650000100000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 23 31518 85122 08931 89348 47538 39134 16543 95931 03511 936
Běžné výdaje
Běžné výdaje 11 30311 24814 76914 91917 28818 90928 23623 49520 67710 877
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 12 0127 6037 32016 97431 18719 4825 92920 46410 3581 059

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.