V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Studnice Pardubický kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 7 4348 2418 47912 91610 56812 17410 47917 29414 31212 386
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 3515 7806 3246 6927 2806 8487 5929 02210 17010 052
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 0691 0587231 3281 0641 2801 227959522546
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 39718823115555526397
Přijaté transfery
Přijaté transfery 9761 3971 4324 0151 9134 0401 6057 2583 5951 391

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Studnic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 2775 6676 2016 6437 1576 7407 5838 8649 9669 972
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 1901 3011 4901 6211 8081 6921 4261 6211 9022 041
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 1631 3061 3331 2451 4141 1421 6731 9452 5402 253
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 2992 3952 7033 0703 1833 1323 7384 4164 5744 524
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 365394387426422425372405377634
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 17141516171918353362418
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 243257273266313331355124211101

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 20,93 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 0691 0587231 3281 0641 2801 227959522546
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 82079442786479191225155709
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 24252429343135414860
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 131422130001400
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 212224251422239337941850405477

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 9761 3971 4324 0151 9134 0401 6057 2583 5951 391
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 8238448021 9636452 3401 6051 5692 605891
Investiční dotace
Investiční dotace 1535536312 0521 2681 69905 689990500

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 39718823115555526397
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 3971882455555526397
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000026600000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 6 5498 0058 97810 38811 39512 3787 96117 35112 53214 631
Běžné výdaje
Běžné výdaje 5 2206 2906 4397 2066 0636 0016 9146 5758 0539 332
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 1 3291 7162 5393 1825 3326 3771 04610 7764 4795 299

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.