V databázi máme 3 455 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Studenec Kraj Vysočina

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 9 24810 13015 09014 39513 12317 37715 34714 35523 64326 423
Daňové příjmy
Daňové příjmy 6 6997 7078 4539 35810 27510 18410 63412 52514 03215 549
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 3261 3359738656987981 0521 2859621 738
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 623001505122008724 9956 085
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 1607885 5144 1221 9306 3953 5745433 6543 051

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Studence v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 6 6997 4948 2289 19010 0869 72910 45512 28813 82514 611
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 3621 5791 9802 2562 5842 4761 9772 2802 7213 000
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 3831 6491 6821 6591 9201 5722 2192 6083 4733 155
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 8233 0183 4144 0814 3214 3094 9655 9186 2486 324
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 7778067597978297988188388061 459
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 242119201717247508485503
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 32942137537741540342913791170

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 3261 3359738656987981 0521 2859621 738
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 8353652013306668310183172447
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 4918756482776326846171 057697796
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1400000000
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 0911242580471254593495

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 1607885 5144 1221 9306 3953 5745433 6543 051
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 9136781 8901 3371 2005 1778765431 444457
Investiční dotace
Investiční dotace 2471103 6242 7857301 2182 69702 2102 594

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 623001505122008724 9956 085
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 000822002524 8556 085
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 6230015043006201400

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 8 8817 65114 87216 45113 55418 06412 14615 68518 10428 507
Běžné výdaje
Běžné výdaje 5 6465 5717 7867 9067 04313 9618 2017 8948 3289 749
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 3 2362 0807 0868 5456 5114 1023 9457 7919 77618 758

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.