V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Studená Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 42 65647 27954 42969 15261 17366 90290 69184 60885 452101 669
Daňové příjmy
Daňové příjmy 30 85332 01234 57637 92040 34838 00942 60749 85654 97253 947
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8 03112 60614 25313 14212 39820 50132 77726 41115 90613 992
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 18367367491 8272513942052 0541 940
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 5892 5955 23218 0406 5998 14014 9148 13712 52031 790

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Studené v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 29 77731 45033 42236 76439 22236 55640 96946 18951 15551 993
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 6 9857 7728 0119 02910 0959 4687 8208 66010 09710 870
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 6 1066 7436 8856 6847 5786 1318 86510 06713 06611 615
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 12 14212 37413 96116 45217 06216 81719 82022 89023 54223 316
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 2 3172 2402 2362 2712 2702 0102 2702 3082 2653 805
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 3033322721811862342081 8851 8241 822
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1 9241 9892 0562 1482 0311 8961 986379361565

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8 03112 60614 25313 14212 39820 50132 77726 41115 90613 992
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 3 1124 1563 6403 8584 66411 21024 32116 5928 9296 408
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 3 8227 4138 0538 5597 1778 7477 0238 5944 3025 462
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 2410101311108305771 9021 286
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1 0721 0272 550713546535603648773837

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 5892 5955 23218 0406 5998 14014 9148 13712 52031 790
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 2 1561 7702 4653 8092 5297 0083 7554 0377 5293 757
Investiční dotace
Investiční dotace 2 2328252 76714 2314 0711 13211 1584 1004 99128 033

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 18367367491 8272513942052 0541 940
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 18367367491 7072513942051 5641 940
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00001200004900

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 40 24842 96946 94580 97241 43264 24957 01377 39790 627100 182
Běžné výdaje
Běžné výdaje 29 95632 05434 61336 80933 64745 01740 43253 66254 04945 384
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 10 29210 91512 33244 1647 78519 23216 58023 73636 57854 797

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.