V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Stružnice Liberecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 17 33116 20929 87620 97018 91419 93722 29924 19528 99128 721
Daňové příjmy
Daňové příjmy 10 99712 13513 48515 18616 26615 17216 52719 19321 43621 537
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8667506928681 1361 5752 3732 4223 0464 820
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3876449963145531 46494399367
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5 4303 31815 0553 9201 1982 6361 9351 6364 4091 997

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Stružnice v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 10 89811 98313 41414 96016 02414 97216 34618 72921 16221 417
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 2362 6053 1803 6114 0263 7443 0553 4374 0634 404
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 1452 6462 7782 7033 0722 4713 5064 0425 3594 814
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 4 7514 8475 6246 6546 9176 7807 8439 1829 6449 656
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 2221 3601 2651 4021 4381 3791 3381 3821 3992 287
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 3632294331243455555328
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 508493538545541574570130145229

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8667506928681 1361 5752 3732 4223 0464 820
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 3731741893795659281 5431 7401 6951 205
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 298294304317336346340273480439
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 211145774992 418
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 193281198170232296484403372758

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5 4303 31815 0553 9201 1982 6361 9351 6364 4091 997
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 2 4052 5812 4612 3921 1982 6361 6358861 728647
Investiční dotace
Investiční dotace 3 02573712 5941 529003007502 6811 350

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3876449963145531 46494399367
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 3876449963145531 46494399367
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 17 55415 03728 65316 05712 17013 38913 38618 74820 88918 864
Běžné výdaje
Běžné výdaje 12 77112 78813 28414 32012 17013 02912 36015 22414 63618 149
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 4 7842 24815 3681 73703601 0263 5236 253715

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.