V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Strmilov Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 26 21324 05028 24755 14566 32633 70742 31849 32544 51045 109
Daňové příjmy
Daňové příjmy 17 85919 26920 40822 95924 85624 19226 69731 90434 73835 335
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 9062 9583 6836 3223 6174 4009 2086 9277 0306 630
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 076599121211 374020100
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4 3721 7654 14725 85137 8425 1145 04010 4952 7223 044

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Strmilova v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 17 25618 70820 06322 53024 35123 84126 22430 61934 02534 645
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 3 7384 2604 8245 5466 2816 0034 9575 6636 5787 038
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 3 3374 1504 1174 1244 6983 9275 6726 6418 5877 578
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 7 6147 6058 46610 14310 64610 75512 68115 07315 47715 219
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 5651 6471 5921 6261 6081 6291 5681 7931 7142 944
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 2382642592612654253631 2241 4461 535
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 7647828048298541 102984225223331

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 9062 9583 6836 3223 6174 4009 2086 9277 0306 630
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 1181 3741 4382 4971 4812 7355 8873 2432 6181 988
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 7121 3692 0811 8201 8961 6532 5773 0862 7492 794
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 102232222851 4971 654
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 672131622 0032389741313165193

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4 3721 7654 14725 85137 8425 1145 04010 4952 7223 044
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 0361 3652 7852 6372 0574 7913 3373 0782 7221 098
Investiční dotace
Investiční dotace 3 3365 8331 36223 21535 7843231 7037 41701 947

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 076599121211 374020100
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1 076129121211 3740200
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0470000000100

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 31 68118 82521 59861 24896 21645 48534 31232 04530 51841 425
Běžné výdaje
Běžné výdaje 14 65115 46718 19614 0995 01317 67124 00727 40229 01231 852
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 17 0303 3583 40347 14991 20327 81410 3054 6431 5079 574

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.