MENU
Nápověda
V databázi máme 3 500 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Strmilov Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 24 05028 24755 14566 32633 70742 31849 32544 51045 10924 223
Daňové příjmy
Daňové příjmy 19 26920 40822 95924 85624 19226 69731 90434 73835 33517 543
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 9583 6836 3223 6174 4009 2086 9277 0306 6303 364
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 599121211 3740201004
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 7654 14725 85137 8425 1145 04010 4952 7223 0443 313

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Strmilova v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 18 70820 06322 53024 35123 84126 22430 61934 02534 64516 879
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 4 2604 8245 5466 2816 0034 9575 6636 5787 0383 357
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 4 1504 1174 1244 6983 9275 6726 6418 5877 5782 938
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 7 6058 46610 14310 64610 75512 68115 07315 47715 2197 394
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 6471 5921 6261 6081 6291 5681 7931 7142 9441 746
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 2642592612654253631 2241 4461 5351 219
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 7828048298541 102984225223331225

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 9583 6836 3223 6174 4009 2086 9277 0306 6303 364
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 3741 4382 4971 4812 7355 8873 2432 6181 988940
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 3692 0811 8201 8961 6532 5773 0862 7492 7941 237
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 2232222851 4971 654506
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 2131622 0032389741313165193681

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 7654 14725 85137 8425 1145 04010 4952 7223 0443 313
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 3652 7852 6372 0574 7913 3373 0782 7221 0981 594
Investiční dotace
Investiční dotace 5 8331 36223 21535 7843231 7037 41701 9471 719

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 599121211 3740201004
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 129121211 37402004
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 4700000001000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 18 82521 59861 24896 21645 48534 31232 04530 51841 42520 334
Běžné výdaje
Běžné výdaje 15 46718 19614 0995 01317 67124 00727 40229 01231 85214 907
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 3 3583 40347 14991 20327 81410 3054 6431 5079 5745 427

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.