V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Střítež nad Bečvou Zlínský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 16 06417 40018 73922 13124 06432 83320 53121 36734 00424 373
Daňové příjmy
Daňové příjmy 8 8069 79910 42311 28312 15311 80112 59314 71316 69516 672
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6 6087 2197 5799 1919 0127 3795 2565 0305 1016 518
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 14120086026219470
Přijaté transfery
Přijaté transfery 6363817181 6572 81413 6522 4211 42912 2001 183

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Stříteže nad Bečvou v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 8 4649 2369 92310 88711 61710 93112 29714 33416 54616 358
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 2002 3992 4252 7623 0782 8872 4102 7643 3173 529
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 8562 1132 1392 0952 3761 9352 8213 2754 3783 856
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 3 5783 8724 3395 1545 3495 2836 2387 4337 8757 745
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 267256282274283292272298322530
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 45424339383839456539531
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 517554695563493497516107113168

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6 6087 2197 5799 1919 0127 3795 2565 0305 1016 518
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 5 8436 4846 6968 1857 9844 0134 2274 1343 7404 611
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 526612650736677687611590721818
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 29112222421587
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 2381142312693502 678416303219502

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 6363817181 6572 81413 6522 4211 42912 2001 183
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 6363816714272 8144 4642 2421 429777789
Investiční dotace
Investiční dotace 00471 22909 188178011 423394

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 14120086026219470
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 14120086026216370
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00000003100

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 11 13712 11513 73716 74321 01535 36117 17721 26329 21316 937
Běžné výdaje
Běžné výdaje 10 86211 49911 34013 67016 51616 25614 31817 42914 54115 057
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 2746172 3963 0734 49919 1052 8593 83514 6731 881

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.