V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Střítež Kraj Vysočina

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 37 9018 3169 39410 30410 93311 10716 03915 94116 02921 074
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 8267 1187 3398 2529 2258 8439 83813 30812 79115 899
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5184911 0751 2741 0921 3141 0391 7692 2511 666
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 0564903090016000
Přijaté transfery
Přijaté transfery 28 5016589804696179515 1468639873 509

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Stříteže v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 7027 0507 2738 0649 0378 6779 63213 22312 57515 547
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 6951 8151 6101 8262 1061 9681 6761 9121 7142 375
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 2001 3681 3891 3521 5711 2901 8982 2212 7562 523
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 4302 5092 8173 3293 5353 5344 2415 0415 2305 073
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 0551 0621 1941 2811 5471 5831 5803 7202 5785 231
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 1 092182026261214252211214
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 2302762432502522902237785130

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5184911 0751 2741 0921 3141 0391 7692 2511 666
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2042066919528101 0587248371 3051 022
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 265263290288260254310381381359
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 00000007826676
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 492294352125473298208

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 28 5016589804696179515 1468639873 509
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 4066585804694909512 289323687641
Investiční dotace
Investiční dotace 27 0950400012702 8575403002 868

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 0564903090016000
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 3010090016000
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 755490300000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 45 4936 9906 3465 5527 77410 85014 77111 33316 12611 588
Běžné výdaje
Běžné výdaje 6 2625 4555 4165 5276 3358 6946 2489 80611 3559 736
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 39 2311 535930251 4392 1568 5241 5284 7711 852

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.