V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Střevač Královéhradecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 4 9664 8476 1058 6666 5336 3866 51828 57916 49712 756
Daňové příjmy
Daňové příjmy 3 8114 0794 5415 1495 3205 0665 6136 2387 2027 639
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6984568107669296686581 6471 991828
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 11521216679402 1063 4403 479
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4463065422 73521764320718 5873 863811

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Střevače v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 3 8114 0794 4504 9555 1724 8855 4856 1206 9297 395
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 7468349211 0571 1581 0819231 0201 2331 290
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 6598138248129077281 0811 2241 6511 427
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 1 4081 4231 6721 9992 0431 9992 4162 7842 9672 870
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 8158158308638258318028067991 422
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 781079109246237317
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 175186194218229237254394268

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 18,29 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6984568107669296686581 6471 991828
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 4131714834415313482831 220414219
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 247250285276283252240308285383
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 0000000012
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 38354249115681341191 291224

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4463065422 73521764320718 5873 863811
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 186156542744217643207244363135
Investiční dotace
Investiční dotace 26015001 99100018 3433 500676

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 11521216679402 1063 4403 479
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 115212166794002 9363 459
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00000002 10650420

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 3 8013 7117 9786 7868 8894 3014 71327 65529 41715 033
Běžné výdaje
Běžné výdaje 2 8483 4314 7205 3213 9894 1893 9037 4166 76812 134
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 9532813 2581 4654 90011281020 23922 6492 899

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.