MENU
Nápověda
V databázi máme 3 502 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Stráž nad Nisou Liberecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 32 15036 48341 92543 69256 91568 02090 261108 78392 13337 576
Daňové příjmy
Daňové příjmy 27 62729 81333 65836 36245 93360 46383 26396 49273 58532 964
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 8404 2795 1074 8695 1705 1476 0658 99610 2613 886
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2131962511546512821211415213
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4702 1952 9092 3085 1602 1289213 1818 272514

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Stráže nad Nisou v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 27 25929 54533 44736 02245 70060 13382 96795 45471 59930 140
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 7 4577 8829 21110 4339 8197 9508 93010 84111 7115 632
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 6 0746 2266 1677 0885 8258 4119 70212 77411 4164 427
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 11 13112 62015 16615 95515 96318 80522 03922 99622 90811 142
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 2 0432 1022 4732 1912 2772 2582 2872 2274 1692 715
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 1911701521311241291 9431 9972 0021 584
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 36354527822511 69222 58138 06644 61919 3944 640

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,89 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 8404 2795 1074 8695 1705 1476 0658 99610 2613 886
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2 1032 1502 5412 3652 4552 5091 1031 6261 757770
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 6371 6781 6741 7551 8651 8641 9142 2012 3371 102
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 3444116152 1793 9942 592849
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 964488877457337598701 1753 5751 165

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4702 1952 9092 3085 1602 1289213 1818 272514
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 4705226831 9583 6492 1289213 0824 056514
Investiční dotace
Investiční dotace 01 6732 2263501 51100994 2160

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2131962511546512821211415213
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 2131962511386511721211415213
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0001501100000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 25 83128 70140 95443 16639 95633 73759 79772 91561 15325 673
Běžné výdaje
Běžné výdaje 23 57222 90125 86931 62028 75830 31933 33147 72651 44723 775
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 2 2595 80015 08511 54611 1983 41826 46625 1899 7071 898

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.