V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Městys Stráž Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 21 66024 02925 26534 54636 26031 39533 96637 54948 37645 148
Daňové příjmy
Daňové příjmy 16 69419 06620 04521 75525 50023 48825 99230 07535 69238 197
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 6583 5503 8084 6884 5764 1735 3115 4435 9145 194
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 10458336 5251 9227413052605 78175
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 2979551 3791 5784 2612 9922 3571 7719891 682

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Stráže v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 16 17517 40519 30721 08822 99422 33125 26629 24534 83536 425
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 3 3933 8894 1864 9395 7065 5274 6195 3146 6367 287
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 3 3073 6253 8693 7864 4413 7205 4046 3648 8598 044
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 6 4256 8947 9709 3149 99210 18312 08014 44015 89416 126
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 8681 7381 7461 7951 8511 7331 9781 7982 0923 273
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 159174166174922551791 1051 1251 344
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1 0221 0851 3711 0809129131 007225228352

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 6583 5503 8084 6884 5764 1735 3115 4435 9145 194
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 10249161 0347748039011 1081 2141 318
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 3 3903 2602 6613 3013 3852 9974 0273 9433 9783 195
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 151121112272828
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 243254229352415371381366693653

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 2979551 3791 5784 2612 9922 3571 7719891 682
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 2979551 3791 4781 5642 6921 4271 208802752
Investiční dotace
Investiční dotace 0001002 697300930563187930

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 10458336 5251 9227413052605 78175
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 10458336 5251 9225743052605 78175
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000001670000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 15 45218 17022 37924 28836 79024 20927 55347 71943 75444 912
Běžné výdaje
Běžné výdaje 14 65914 20016 44621 90720 53321 38021 67723 14822 98823 211
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 7923 9705 9332 38216 2572 8295 87624 57120 76621 702

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.