MENU
Nápověda
V databázi máme 3 500 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Městys Stráž Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 24 02925 26534 54636 26031 39533 96637 54948 37645 14820 279
Daňové příjmy
Daňové příjmy 19 06620 04521 75525 50023 48825 99230 07535 69238 19717 815
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 5503 8084 6884 5764 1735 3115 4435 9145 1942 062
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 458336 5251 9227413052605 7817588
Přijaté transfery
Přijaté transfery 9551 3791 5784 2612 9922 3571 7719891 682313

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Stráže v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 17 40519 30721 08822 99422 33125 26629 24534 83536 42516 951
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 3 8894 1864 9395 7065 5274 6195 3146 6367 2873 472
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 3 6253 8693 7864 4413 7205 4046 3648 8598 0443 120
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 6 8947 9709 3149 99210 18312 08014 44015 89416 1267 853
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 7381 7461 7951 8511 7331 9781 7982 0923 2731 420
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 174166174922551791 1051 1251 344846
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1 0851 3711 0809129131 007225228352240

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 5503 8084 6884 5764 1735 3115 4435 9145 1942 062
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 249161 0347748039011 1081 2141 318776
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 3 2602 6613 3013 3852 9974 0273 9433 9783 195995
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 11211122728281
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 254229352415371381366693653291

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 9551 3791 5784 2612 9922 3571 7719891 682313
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 9551 3791 4781 5642 6921 4271 208802752313
Investiční dotace
Investiční dotace 001002 6973009305631879300

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 458336 5251 9227413052605 7817588
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 458336 5251 9225743052605 7817588
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000016700000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 18 17022 37924 28836 79024 20927 55347 71943 75444 91214 737
Běžné výdaje
Běžné výdaje 14 20016 44621 90720 53321 38021 67723 14822 98823 21113 789
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 3 9705 9332 38216 2572 8295 87624 57120 76621 702948

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.