Obecní finance FREE
Město Strakonice Jihočeský kraj
Celkové příjmy
Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.
Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Příjmy celkem | ||||||||||
Příjmy celkem | 557 269 | 525 704 | 560 782 | 588 725 | 672 861 | 622 045 | 684 685 | 748 154 | 839 788 | 854 420 |
Daňové příjmy | ||||||||||
Daňové příjmy | 309 212 | 329 968 | 354 842 | 379 365 | 407 024 | 378 029 | 424 764 | 489 294 | 550 586 | 562 700 |
Nedaňové příjmy | ||||||||||
Nedaňové příjmy | 92 702 | 94 519 | 93 241 | 91 502 | 82 935 | 86 519 | 90 101 | 119 234 | 124 902 | 151 923 |
Kapitálové příjmy | ||||||||||
Kapitálové příjmy | 6 664 | 5 418 | 7 829 | 11 464 | 42 952 | 1 338 | 11 390 | 1 613 | 5 179 | 1 439 |
Přijaté transfery | ||||||||||
Přijaté transfery | 148 691 | 95 800 | 104 869 | 106 395 | 139 950 | 156 159 | 158 430 | 138 014 | 159 122 | 138 359 |
Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.
Daňové příjmy
Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.
Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.
Podívejte se také na odhadované příjmy Strakonic v naší kalkulačce RUD.
Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Daňové příjmy | ||||||||||
Daňové příjmy | 285 967 | 311 465 | 338 465 | 359 631 | 383 906 | 359 626 | 406 955 | 472 214 | 529 255 | 538 382 |
Daň z příjmu fyzickych osob | ||||||||||
Daň z příjmu fyzickych osob | 63 336 | 74 712 | 79 490 | 90 457 | 100 901 | 94 388 | 76 371 | 86 079 | 101 912 | 109 217 |
Daň z příjmu právnických osob | ||||||||||
Daň z příjmu právnických osob | 56 145 | 63 362 | 64 892 | 63 937 | 72 590 | 58 588 | 83 459 | 96 656 | 127 259 | 112 653 |
Daň z přidané hodnoty | ||||||||||
Daň z přidané hodnoty | 111 597 | 116 138 | 131 553 | 157 271 | 163 428 | 160 725 | 186 684 | 219 519 | 229 094 | 226 201 |
Daň z nemovitých věcí | ||||||||||
Daň z nemovitých věcí | 17 183 | 16 929 | 17 122 | 17 107 | 17 241 | 17 167 | 33 282 | 34 827 | 34 029 | 60 775 |
Místní a správní poplatky | ||||||||||
Místní a správní poplatky | 13 197 | 12 972 | 13 564 | 11 892 | 11 841 | 9 626 | 11 428 | 13 173 | 13 175 | 14 234 |
Ostatní daňové příjmy | ||||||||||
Ostatní daňové příjmy | 24 508 | 27 351 | 31 846 | 18 968 | 17 906 | 19 132 | 15 731 | 21 960 | 23 786 | 15 302 |
Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 17,38 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).
Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.
Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.
Nedaňové příjmy
V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.
Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Nedaňové příjmy | ||||||||||
Nedaňové příjmy | 92 702 | 94 519 | 93 241 | 91 502 | 82 935 | 86 519 | 90 101 | 119 234 | 124 902 | 151 923 |
Příjem z vlastní činnosti | ||||||||||
Příjem z vlastní činnosti | 8 138 | 6 609 | 7 209 | 5 443 | 5 465 | 6 049 | 5 270 | 8 557 | 3 265 | 3 703 |
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku | ||||||||||
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku | 67 158 | 70 075 | 71 906 | 71 746 | 65 596 | 64 187 | 68 676 | 90 244 | 85 402 | 96 468 |
Přijaté výnosy z finančního majetku | ||||||||||
Přijaté výnosy z finančního majetku | 3 919 | 3 785 | 2 932 | 2 387 | 1 853 | 1 945 | 416 | 4 364 | 8 331 | 6 919 |
Ostatní nedaňové příjmy | ||||||||||
Ostatní nedaňové příjmy | 13 487 | 14 049 | 11 195 | 11 926 | 10 020 | 14 339 | 15 740 | 16 070 | 27 905 | 44 833 |
Přijaté transfery
Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.
Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Přijaté transfery | ||||||||||
Přijaté transfery | 148 691 | 95 800 | 104 869 | 106 395 | 139 950 | 156 159 | 158 430 | 138 014 | 159 122 | 138 359 |
Neinvestiční přijaté transfery | ||||||||||
Neinvestiční přijaté transfery | 75 403 | 76 060 | 94 375 | 98 315 | 118 527 | 142 375 | 148 207 | 116 802 | 142 342 | 121 685 |
Investiční dotace | ||||||||||
Investiční dotace | 84 212 | 25 834 | 10 495 | 8 080 | 21 423 | 13 784 | 10 224 | 21 212 | 16 780 | 16 674 |
Kapitálové příjmy
Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.
Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kapitálové příjmy | ||||||||||
Kapitálové příjmy | 6 664 | 5 418 | 7 829 | 11 464 | 42 952 | 1 338 | 11 390 | 1 613 | 5 179 | 1 439 |
Prodej dlouhodobého majetku | ||||||||||
Prodej dlouhodobého majetku | 6 664 | 5 303 | 7 829 | 11 464 | 1 103 | 848 | 10 358 | 608 | 2 393 | 1 299 |
Ostatní kapitálové příjmy | ||||||||||
Ostatní kapitálové příjmy | 0 | 114 | 0 | 0 | 41 849 | 490 | 1 032 | 1 005 | 2 786 | 140 |
Struktura výdajů a saldo hospodaření
Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.
Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Výdaje celkem | ||||||||||
Výdaje celkem | 508 909 | 391 758 | 468 328 | 603 168 | 545 352 | 551 524 | 613 366 | 722 936 | 749 308 | 859 560 |
Běžné výdaje | ||||||||||
Běžné výdaje | 338 243 | 346 644 | 366 909 | 416 957 | 424 739 | 449 205 | 505 476 | 552 928 | 600 200 | 605 889 |
Kapitálové výdaje | ||||||||||
Kapitálové výdaje | 170 667 | 45 114 | 101 419 | 186 212 | 120 613 | 102 319 | 107 890 | 170 008 | 149 109 | 253 670 |
Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.
Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.
Dluh a finanční prostředky
Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.
Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.