V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Strakonice Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 557 269525 704560 782588 725672 861622 045684 685748 154839 788854 420
Daňové příjmy
Daňové příjmy 309 212329 968354 842379 365407 024378 029424 764489 294550 586562 700
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 92 70294 51993 24191 50282 93586 51990 101119 234124 902151 923
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 6 6645 4187 82911 46442 9521 33811 3901 6135 1791 439
Přijaté transfery
Přijaté transfery 148 69195 800104 869106 395139 950156 159158 430138 014159 122138 359

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Strakonic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 285 967311 465338 465359 631383 906359 626406 955472 214529 255538 382
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 63 33674 71279 49090 457100 90194 38876 37186 079101 912109 217
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 56 14563 36264 89263 93772 59058 58883 45996 656127 259112 653
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 111 597116 138131 553157 271163 428160 725186 684219 519229 094226 201
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 17 18316 92917 12217 10717 24117 16733 28234 82734 02960 775
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 13 19712 97213 56411 89211 8419 62611 42813 17313 17514 234
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 24 50827 35131 84618 96817 90619 13215 73121 96023 78615 302

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 17,38 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 92 70294 51993 24191 50282 93586 51990 101119 234124 902151 923
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 8 1386 6097 2095 4435 4656 0495 2708 5573 2653 703
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 67 15870 07571 90671 74665 59664 18768 67690 24485 40296 468
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 3 9193 7852 9322 3871 8531 9454164 3648 3316 919
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 13 48714 04911 19511 92610 02014 33915 74016 07027 90544 833

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 148 69195 800104 869106 395139 950156 159158 430138 014159 122138 359
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 75 40376 06094 37598 315118 527142 375148 207116 802142 342121 685
Investiční dotace
Investiční dotace 84 21225 83410 4958 08021 42313 78410 22421 21216 78016 674

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 6 6645 4187 82911 46442 9521 33811 3901 6135 1791 439
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 6 6645 3037 82911 4641 10384810 3586082 3931 299
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 01140041 8494901 0321 0052 786140

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 508 909391 758468 328603 168545 352551 524613 366722 936749 308859 560
Běžné výdaje
Běžné výdaje 338 243346 644366 909416 957424 739449 205505 476552 928600 200605 889
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 170 66745 114101 419186 212120 613102 319107 890170 008149 109253 670

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.