V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Stochov Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 175 885181 692185 358207 759208 758218 236209 910228 537297 429282 630
Daňové příjmy
Daňové příjmy 63 51768 87675 15681 84886 35981 75890 535103 697121 724121 879
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 104 933103 571103 321105 328104 962104 382106 917117 962148 471152 108
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 4064564710 5929241843493215 879487
Přijaté transfery
Přijaté transfery 7 3958 6016 2349 99117 34431 67812 0255 94611 3558 155

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Stochova v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 58 68463 95270 26776 06580 41175 59384 59997 406108 505108 675
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 13 33315 82717 16919 33221 44419 99116 47518 53421 59323 248
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 12 98914 67814 96314 49016 37213 22218 99221 87328 40525 270
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 25 36126 05230 34235 67336 86336 27042 47149 69351 17950 723
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 2911 4121 3621 3531 3171 6211 4181 4271 5812 788
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 6509176857335415775985 1625 0185 538
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 5 0615 0655 7454 4843 8743 9124 6447177291 109

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 104 933103 571103 321105 328104 962104 382106 917117 962148 471152 108
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 57 48855 12955 09952 08751 61753 35053 70557 30980 74081 038
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 40 82842 70744 42545 62447 99949 33551 78355 46758 66162 932
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 7267007567172242612194 3488 7938 000
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 5 8905 0343 0406 9015 1231 4361 210837277138

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 7 3958 6016 2349 99117 34431 67812 0255 94611 3558 155
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 5 9855 4796 1346 4328 61111 9688 1455 6839 2065 701
Investiční dotace
Investiční dotace 1 4103 1221003 5598 73319 7103 8802632 1492 455

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 4064564710 5929241843493215 879487
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 402346473659235926486015 879487
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0411010 2280591707200

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 140 695158 010146 634245 776213 487182 220185 698218 560246 714284 705
Běžné výdaje
Běžné výdaje 126 253133 148124 000135 266143 370137 739141 654162 435194 370200 918
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 14 44224 86222 635110 50970 11644 48144 04456 12552 34583 787

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.