MENU
Nápověda
V databázi máme 3 516 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Stěžery Královéhradecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 25 98829 92536 07542 27150 72540 41548 79853 71955 16668 969
Daňové příjmy
Daňové příjmy 22 34424 60227 80531 00429 56432 80038 36343 35045 30835 851
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 6881 9501 6672 2802 2562 4103 7894 6686 4943 984
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 573012 10369302 053172309136
Přijaté transfery
Přijaté transfery 8993 0734 5008 91718 9035 2054 5935 5293 05428 999

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Stěžer v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320249/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 21 95324 32827 43830 46529 15232 48037 95842 56044 53234 114
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 5 2286 8286 7287 4277 4256 1616 9878 2599 1067 033
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 4 9075 0275 1476 0404 9807 1758 33810 97310 0058 080
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 8 6829 54012 65413 93913 64716 04318 93319 75520 05114 831
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 8161 7901 7201 7181 7131 6731 8271 7303 2472 085
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 1049891105951001 5501 5621 6661 662
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1 2151 0451 0991 2361 2921 329322281457424

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,43 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 6881 9501 6672 2802 2562 4103 7894 6686 4943 984
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 4012071454595286245516405231 314
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 9981 2031 0871 2811 2191 2551 6411 7621 5081 172
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 3130303030364291 6173 620707
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1 2585104055114804951 167649843791

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 8993 0734 5008 91718 9035 2054 5935 5293 05428 999
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 7781 0542 1645 0453 7042 5071 8162 7142 6044 346
Investiční dotace
Investiční dotace 1212 0192 3363 87215 1992 6992 7772 81545024 653

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 573012 10369302 053172309136
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 573012 10369302 053172309136
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 18 04324 07034 40852 46928 43135 90926 86031 10337 53089 829
Běžné výdaje
Běžné výdaje 15 23515 81417 03123 61218 66620 17521 43822 44126 13224 861
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 2 8088 25517 37728 8579 76415 7345 4228 66211 39864 968

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.