V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Štětí Ústecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 165 591188 975213 405246 191238 434223 905250 425283 916301 088345 173
Daňové příjmy
Daňové příjmy 123 930132 604149 690161 379171 075150 802169 383195 452219 861230 227
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 23 97936 04137 28239 29239 28439 07944 51752 83854 69159 513
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 6 2325 3147 9649 5815 3274 3104 67214 6725 8235 563
Přijaté transfery
Přijaté transfery 11 45015 01518 46935 93822 74729 71431 85220 95320 71449 870

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Štětí v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 122 604130 826147 406159 904168 665150 063168 819194 495218 641229 632
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 24 51827 97030 14434 16437 09935 88429 07732 64638 73241 707
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 22 06424 92025 34724 89629 58122 80832 33637 17749 22543 664
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 43 86345 67451 40861 38763 57462 56672 34284 46788 58387 663
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 12 90412 39712 84612 78712 78412 68522 73425 22225 36246 085
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 1 1921 0719079651 1408301 1224 3073 9443 736
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 18 06218 79426 75425 70424 48715 29111 20810 67512 7946 778

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 23 97936 04137 28239 29239 28439 07944 51752 83854 69159 513
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 7 88819 32018 57219 93320 43217 29517 74722 94023 64826 430
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 13 33113 36913 49814 68013 32715 74516 49817 01717 90720 381
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 14785751285633351494 0046 3305 497
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 2 6143 2675 1374 5524 9625 70310 1238 8786 8057 206

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 11 45015 01518 46935 93822 74729 71431 85220 95320 71449 870
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 11 45014 81516 02218 75622 74726 55322 02718 38018 28715 378
Investiční dotace
Investiční dotace 02002 44717 18203 1619 8252 5742 42734 493

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 6 2325 3147 9649 5815 3274 3104 67214 6725 8235 563
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 3 3972 4794 4444 34236731087212 1622 8732 563
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 2 8352 8353 5205 2394 9604 0003 8002 5102 9503 000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 165 257174 912229 409219 565221 402248 582239 475233 634299 130326 674
Běžné výdaje
Běžné výdaje 137 561159 334170 968190 451199 945204 799201 124216 050227 588257 234
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 27 69515 57858 44129 11421 45843 78338 35017 58471 54169 440

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.