MENU
Nápověda
V databázi máme 3 495 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Štěnovický Borek Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 7 9377 96013 60517 46511 67116 22414 47622 76814 8456 883
Daňové příjmy
Daňové příjmy 6 1466 8927 5108 3707 8239 01010 24711 84512 0696 206
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6836129148761 3522 3102 5481 4271 842552
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 0222864400503451
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 1084545 1807 9342 4524 9041 6819 44590074

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Štěnovického Borku v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 6 1466 8927 5108 3707 8239 01010 24711 84512 0696 206
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 4481 6111 8062 0881 9521 6661 8872 2662 4161 151
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 3351 4301 3731 6061 2991 9302 2322 9862 6361 022
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 4762 8933 3833 6143 5634 3125 0715 3705 2932 572
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 509493478499477475498536901585
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 372849362551423555635723
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 340435422527506576136132188154

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 21,36 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6836129148761 3522 3102 5481 4271 842552
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2561544615851 0502 0142 2091 1041 644485
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 2031702011861691761531074728
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 128141111110
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 22326023710313111918521515139

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 1084545 1807 9342 4524 9041 6819 44590074
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 3791405191542 0151 3166561 00934374
Investiční dotace
Investiční dotace 7293144 6607 7804373 5881 0258 4365570

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 0222864400503451
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 02220440050051
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0002660000340

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 5 9694 75313 22714 25013 54911 3949 95125 10518 88111 345
Běžné výdaje
Běžné výdaje 4 0722 9885 0124 5486 1807 4187 6959 8749 8388 684
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 1 8971 7658 2159 7027 3693 9762 25615 2319 0432 661

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.