V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Štěnovický Borek Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 7 0637 9377 96013 60517 46511 67116 22414 47622 76814 845
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 4726 1466 8927 5108 3707 8239 01010 24711 84512 069
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 9616836129148761 3522 3102 5481 4271 842
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 702228644005034
Přijaté transfery
Přijaté transfery 6231 1084545 1807 9342 4524 9041 6819 445900

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Štěnovického Borku v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 4726 1466 8927 5108 3707 8239 01010 24711 84512 069
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 2321 4481 6111 8062 0881 9521 6661 8872 2662 416
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 1841 3351 4301 3731 6061 2991 9302 2322 9862 636
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 2352 4762 8933 3833 6143 5634 3125 0715 3705 293
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 455509493478499477475498536901
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 26372849362551423555635
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 340340435422527506576136132188

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 20,93 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 9616836129148761 3522 3102 5481 4271 842
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 4152561544615851 0502 0142 2091 1041 644
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 21520317020118616917615310747
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1812814111111
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 312223260237103131119185215151

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 6231 1084545 1807 9342 4524 9041 6819 445900
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 4333791405191542 0151 3166561 009343
Investiční dotace
Investiční dotace 1907293144 6607 7804373 5881 0258 436557

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 702228644005034
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 7022204400500
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000266000034

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 5 4605 9694 75313 22714 25013 54911 3949 95125 10518 881
Běžné výdaje
Běžné výdaje 4 6754 0722 9885 0124 5486 1807 4187 6959 8749 838
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 7851 8971 7658 2159 7027 3693 9762 25615 2319 043

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.