V databázi máme 3 418 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Stehelčeves Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 24 99018 90315 65920 70417 33118 93424 20331 98630 82830 088
Daňové příjmy
Daňové příjmy 9 60010 99612 66913 68615 41115 22217 76621 22324 28526 151
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 1091 7961 0478149488068988261 4111 985
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 10 191312966001273043 8631 41625596
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4 0906 0791 6475 6038442 6021 6768 5224 8781 856

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Stehelčevsi v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 8 5559 78011 61213 54415 28615 03617 61021 01524 15425 801
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 9442 3562 7103 3073 8843 8353 2743 8124 5905 128
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 8952 2322 3902 5143 0012 5603 8044 5366 0785 589
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 3 4553 8744 8336 1666 7507 0008 49810 28710 93011 195
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 6226279389189819351 1579761 2422 075
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 707276616275901 2571 156952
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 568619665578608632786146158862

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 1091 7961 0478149488068988261 4111 985
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2391 047523328408379414411519853
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 367279422427418414442391391376
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 91234576384627
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 4934691005611983517117129

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4 0906 0791 6475 6038442 6021 6768 5224 8781 856
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 2 4432 1741 6471 6635212 4031 4781 8631 565494
Investiční dotace
Investiční dotace 1 6473 90503 9403241981986 6593 3131 362

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 10 191312966001273043 8631 41625596
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 9 691312966001273043 8631 41625596
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 500000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 23 80017 21014 71816 22112 58916 92317 64730 31127 94056 143
Běžné výdaje
Běžné výdaje 10 40611 3919 84212 42712 07812 30211 71220 08319 53423 605
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 13 3945 8194 8763 7945114 6215 93510 2288 40632 538

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.