V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Městys Štěchovice Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 59 06542 92550 32150 15452 96854 30359 03463 23173 46573 417
Daňové příjmy
Daňové příjmy 24 79428 24831 69933 78337 08735 37340 90746 48253 56355 722
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 9 75211 06410 17310 62411 65512 23712 35013 36214 19314 654
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 3511 0172562 128916123112449132
Přijaté transfery
Přijaté transfery 23 1672 5968 1933 6193 3106 5695 6663 3435 6183 009

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Štěchovic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 23 76026 12229 17031 31834 08932 31036 82642 69848 81150 509
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 4 8385 9136 4217 3088 2827 8246 5167 5479 2029 961
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 4 7425 4035 5635 4396 2705 1567 5038 90112 06610 768
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 8 8249 41211 27313 38314 11214 12816 77220 19021 68221 610
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 2 2662 2532 4102 4042 6482 4542 4032 4362 4774 454
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 1 0701 1439966275786317943 3313 0573 245
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 2 0201 9982 5082 1572 2002 1172 836293327471

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 9 75211 06410 17310 62411 65512 23712 35013 36214 19314 654
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 5 8356 0686 1726 5447 2957 1027 5837 9208 4388 745
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 2 8603 4643 1742 9463 6124 1484 0854 2844 3764 712
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 10210999101454217409330
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 9551 4237271 032744983678942969867

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 23 1672 5968 1933 6193 3106 5695 6663 3435 6183 009
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 2 6032 0423 0023 6192 9175 9693 2273 3433 8072 874
Investiční dotace
Investiční dotace 20 5645535 19103936002 43901 811135

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 3511 0172562 128916123112449132
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 16666177126166123112449132
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 1 185952782 00375000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 66 87136 06443 18246 23544 23251 13747 45054 15756 28658 734
Běžné výdaje
Běžné výdaje 19 67130 15631 92135 11038 40435 70339 11240 68948 61751 015
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 47 2005 90811 26211 1265 82815 4348 33813 4687 6697 718

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.