MENU
Nápověda
V databázi máme 3 500 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Městys Štěchovice Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 42 92550 32150 15452 96854 30359 03463 23173 46573 41741 089
Daňové příjmy
Daňové příjmy 28 24831 69933 78337 08735 37340 90746 48253 56355 72231 839
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 11 06410 17310 62411 65512 23712 35013 36214 19314 6547 943
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 0172562 1289161231124491323
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 5968 1933 6193 3106 5695 6663 3435 6183 0091 304

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Štěchovic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 26 12229 17031 31834 08932 31036 82642 69848 81150 50925 842
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 5 9136 4217 3088 2827 8246 5167 5479 2029 9614 751
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 5 4035 5635 4396 2705 1567 5038 90112 06610 7684 176
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 9 41211 27313 38314 11214 12816 77220 19021 68221 61010 509
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 2 2532 4102 4042 6482 4542 4032 4362 4774 4543 410
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 1 1439966275786317943 3313 0573 2452 675
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1 9982 5082 1572 2002 1172 836293327471321

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,89 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 11 06410 17310 62411 65512 23712 35013 36214 19314 6547 943
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 6 0686 1726 5447 2957 1027 5837 9208 4388 7454 280
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 3 4643 1742 9463 6124 1484 0854 2844 3764 7122 613
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 10999101454217409330109
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1 4237271 032744983678942969867941

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 5968 1933 6193 3106 5695 6663 3435 6183 0091 304
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 2 0423 0023 6192 9175 9693 2273 3433 8072 8741 304
Investiční dotace
Investiční dotace 5535 19103936002 43901 8111350

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 0172562 1289161231124491323
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 661771261661231124491323
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 952782 003750000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 36 06443 18246 23544 23251 13747 45054 15756 28658 73436 101
Běžné výdaje
Běžné výdaje 30 15631 92135 11038 40435 70339 11240 68948 61751 01530 344
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 5 90811 26211 1265 82815 4348 33813 4687 6697 7185 757

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.