V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Starý Plzenec Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 101 263101 959104 563116 387126 170132 657140 647153 577216 518223 894
Daňové příjmy
Daňové příjmy 63 36972 28474 04281 56090 05693 83494 592109 059126 504131 749
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 16 85819 01719 42420 93018 94117 82528 23629 35129 73829 945
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2421653072152 5772136413055
Přijaté transfery
Přijaté transfery 20 79310 49210 79013 68214 59620 78517 75615 15360 27662 144

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Starého Plzence v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 56 50764 28668 87674 75781 06576 86285 688100 608116 513121 790
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 12 72614 75315 79118 14620 57819 51416 17518 58022 64324 504
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 11 78013 29111 21913 51613 35512 74618 44321 79429 61326 442
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 22 83024 36330 11733 23937 31934 94141 23449 44353 20853 066
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 3 1875 9476 2866 3606 4626 4536 3656 8427 00712 193
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 1 6131 6531 6451 0241 0731 0251 0913 2473 2774 423
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 4 3714 2783 8172 4712 2782 1822 3797037651 161

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 16 85819 01719 42420 93018 94117 82528 23629 35129 73829 945
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 5 2295 6596 4964 9555 7654 87215 63113 7129 4026 946
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 6 9197 39711 36712 03011 50611 08811 20312 62512 85916 527
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 568216713321194949604 3633 823
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 4 6555 8791 3943 9321 3501 6711 3072 0543 1152 649

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 20 79310 49210 79013 68214 59620 78517 75615 15360 27662 144
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 7 6787 1457 6929 32712 00617 08012 50111 10216 00815 384
Investiční dotace
Investiční dotace 13 1143 3473 0984 3562 5903 7055 2554 05144 26746 761

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2421653072152 5772136413055
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 2421651872102 2832136411030
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 001215294002025

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 94 11287 14487 526102 590123 208124 061131 057128 475168 736232 225
Běžné výdaje
Běžné výdaje 62 97368 34971 38882 05195 02596 56498 37295 909123 860128 516
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 31 13918 79516 13820 53928 18327 49732 68532 56644 876103 709

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.