MENU
Nápověda
V databázi máme 3 494 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Staříč Moravskoslezský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 40 52250 68974 08284 52184 58764 76363 32381 003126 47949 669
Daňové příjmy
Daňové příjmy 31 00636 85244 59749 59645 18748 21954 43259 35966 93639 939
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6 8426 10413 4046 3886 2145 3658 05814 31034 1429 093
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1401912 1329011610009600
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 5357 54113 94928 44733 07111 0808347 23825 401637

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Staříče v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 29 91436 05543 75846 15244 11446 88653 41057 58464 22336 834
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 6 6587 5147 9628 4298 0456 6137 6429 0199 7324 645
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 5 4565 7365 3396 4055 2777 5708 84411 68610 4264 043
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 9 90511 61413 56114 41814 45916 92820 07621 03220 92310 175
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 3 9214 5088 6758 6798 6408 7568 8038 72515 98412 976
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 1081171019880801 1061 1251 1021 414
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 3 8666 5678 1198 1227 6126 9386 9395 9966 0573 581

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,89 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6 8426 10413 4046 3886 2145 3658 05814 31034 1429 093
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 9141 2181 6081 6341 1611 2119801 0582 3772 172
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 2 3002 4432 3042 9862 8562 5833 9733 6023 6612 518
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 3541012 515267734941 0338 3697 4433 441
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 3 2742 3426 9761 5011 4621 4762 0711 28020 661962

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 5357 54113 94928 44733 07111 0808347 23825 401637
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 8881 4541 2332 0273 8652 1828342 010807557
Investiční dotace
Investiční dotace 1 6466 08712 71626 42029 2078 89705 22924 59480

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1401912 1329011610009600
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 01310280009600
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 140602 132611161000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 27 97444 58769 09179 75878 73959 75799 25991 42971 99840 581
Běžné výdaje
Běžné výdaje 18 41617 79815 55715 91612 18122 27651 05128 47153 02527 612
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 9 55926 79053 53463 84266 55837 48148 20962 95818 97312 969

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.