V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Staré Sedlo Karlovarský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 12 77113 04612 47112 13212 76824 65920 24420 73617 35418 348
Daňové příjmy
Daňové příjmy 8 0849 5879 23410 26711 11510 46311 90813 62315 10315 307
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 4181 1878788941 0441 1121 1961 5511 0051 264
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3 0659711 08810943136149460757
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2041 3011 27086256512 9476 9915 5161 2461 021

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Starého Sedla v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 8088 9879 16310 19911 02310 38111 56913 56115 07615 282
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 9052 6872 3542 6372 9782 7952 2972 5512 9673 194
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 7912 0592 0662 0262 2971 8762 6803 0483 9413 511
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 3 5543 7704 1944 9855 1735 1435 9936 9307 1027 047
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 501403470467487467476486477743
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 25302724252625447488633
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 3039525862749898101153

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 4181 1878788941 0441 1121 1961 5511 0051 264
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 233253327291333452504132150178
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 691232223236240215226232243404
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 18151319171814833
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 4766873143484534264511 178609679

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2041 3011 27086256512 9476 9915 5161 2461 021
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 2041 3013858625651 2773 583320288271
Investiční dotace
Investiční dotace 3 54208850011 6703 4085 196959750

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3 0659711 08810943136149460757
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 3 0659711 08810943136149460757
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 9 8128 49710 36612 99010 32828 32416 91227 07214 63616 637
Běžné výdaje
Běžné výdaje 8 0318 3635 65410 2747 9457 77712 8199 89510 04410 294
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 1 7811344 7122 7162 38320 5474 09317 1774 5926 342

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.