V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Staré Sedliště Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 28 24129 51529 61132 87831 19832 33035 50743 02751 09853 342
Daňové příjmy
Daňové příjmy 16 06017 56618 43020 97922 42920 84723 34926 99431 38832 371
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 9 3037 2718 5627 2043 9877 0719 55913 48713 81913 239
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 25688346291183176155187131757
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 6223 7952 5744 4044 5994 2362 4442 3605 7606 975

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Starého Sedliště v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 16 06017 30618 21020 31721 93420 84123 32425 95330 98131 854
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 3 6814 3494 4054 9645 5425 3804 4814 9556 1646 717
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 3 5063 8004 0733 1924 4053 5575 1645 8138 0837 294
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 6 7997 0847 87010 1089 9169 83611 58813 22614 50214 628
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 3411 3401 1051 1731 1771 1501 1561 0351 3102 052
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 42364045553840737715847
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 691698717836838880896187207317

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 9 3037 2718 5627 2043 9877 0719 55913 48713 81913 239
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 6 7836 1827 6136 2142 8025 7988 18511 90211 80211 371
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 6387086396408109359479909891 166
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1712128739635320165
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1 865369298342368299421558709537

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 6223 7952 5744 4044 5994 2362 4442 3605 7606 975
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 2781 4852 2173 5161 5993 4862 0391 5794 9304 170
Investiční dotace
Investiční dotace 1 3442 3103578873 0007504067808302 805

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 25688346291183176155187131757
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 25638346271183176155187131757
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0500020000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 27 28526 70623 87435 21230 19842 61629 14733 34453 46956 821
Běžné výdaje
Běžné výdaje 18 60718 26621 38423 71323 41621 74926 40827 06738 85540 422
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 8 6788 4402 49011 5006 78120 8672 7396 27614 61416 399

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.