V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Městys Staré Město pod Landštejnem Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 16 11617 63019 71319 03018 69924 16133 13029 07629 52229 223
Daňové příjmy
Daňové příjmy 8 93610 11110 45411 39911 08510 36013 02414 67016 19417 685
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6 4717 0898 3465 2936 9129 37216 86513 36610 7047 630
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 99259130188292146714563
Přijaté transfery
Přijaté transfery 6101727832 1504094 4153 2359682 1693 905

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Starého Města pod Landštejnem v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 8 2799 1109 85710 76311 03810 24812 49313 33115 37716 608
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 6771 8302 2022 4542 7442 4922 0282 3372 8663 171
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 7451 8881 9431 8582 1081 6522 3422 7753 7913 462
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 3 4693 4673 9374 5764 7474 5405 2396 2946 8106 938
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 0741 5991 4391 5151 1021 1032 4461 4561 4592 501
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 4540386446132102366354387
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 26928729829629132933710397150

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6 4717 0898 3465 2936 9129 37216 86513 36610 7047 630
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 5 8746 4497 6174 5815 7277 02415 69312 5559 0196 054
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 429521512587569615582641724712
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 00011110764631
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1681192171256161 733590170197234

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 6101727832 1504094 4153 2359682 1693 905
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 6101727839554094 3162 019968169178
Investiční dotace
Investiční dotace 0001 1950991 21602 0003 727

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 99259130188292146714563
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 99259130188292146714563
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 14 47914 24616 29219 08817 75518 32326 70120 72630 35921 234
Běžné výdaje
Běžné výdaje 12 99213 19813 32118 11216 98917 76020 93720 06518 99819 676
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 1 4871 0472 9719767675635 76366111 3611 557

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.