V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Staré Hodějovice Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 27 03115 13521 21417 10822 63618 76623 72828 13025 87625 894
Daňové příjmy
Daňové příjmy 10 81912 42313 80915 09719 58015 80519 15822 01524 40224 203
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6288348141 5871 4139921 0311 1301 0221 239
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 5091 6396 351129200282 9764 5129680
Přijaté transfery
Přijaté transfery 15 0762392392951 4431 941563472357373

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Starých Hodějovic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 10 73712 06413 20614 76319 20615 44818 89521 22523 99123 910
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 9093 4963 3073 7694 3084 1873 6594 0274 7415 051
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 4432 7412 9062 8913 3562 8144 2834 8126 3095 552
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 4 8245 0245 8787 1087 5527 7039 56110 95011 36011 152
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 417452455465468468466494544924
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 616166625710777759792906
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 822905954673 465168848183243325

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6288348141 5871 4139921 0311 1301 0221 239
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 121193170844747478314352150270
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 351525567615588505577743611645
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 11221222333
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1441147512676813832258320

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 15 0762392392951 4431 941563472357373
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 2012392392952931 941563472357373
Investiční dotace
Investiční dotace 14 8750001 15000000

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 5091 6396 351129200282 9764 5129680
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 641 6391 551129200282 9762629680
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 44504 80000004 25000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 30 5228 12518 70721 50115 08118 8979 52526 29527 09123 719
Běžné výdaje
Běžné výdaje 7 6046 9317 4458 5458 4758 8608 0069 2219 16610 514
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 22 9181 19411 26212 9566 60610 0371 51917 07417 92513 205

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.