V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Stará Voda Karlovarský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 11 95211 44213 04512 67314 13013 59224 54416 86819 45821 201
Daňové příjmy
Daňové příjmy 8 9619 18610 48610 71711 90411 52512 49315 39016 35517 808
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 9431 6248249251 3211 0381 3748461 1921 940
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 63820584390013 96816617834
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4094261 6516419051 0286 7084661 894620

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Staré Vody v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 8 2318 6809 46410 55311 52211 24812 30613 63816 02617 480
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 7491 9082 1862 5002 9032 8572 3002 4643 0703 337
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 6101 8251 8611 8492 1561 8492 6162 8683 9973 578
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 3 0833 3443 7744 5454 8525 0555 8536 5347 1707 180
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 7361 5431 5621 5791 5231 3941 4261 3741 2822 845
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 25243127281824289404385
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 28375053607587109103156

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 9431 6248249251 3211 0381 3748461 1921 940
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 398460455566554527633331468360
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 266288274277417416523367317397
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 131312131366156311665
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 2678638270337891579396518

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4094261 6516419051 0286 7084661 894620
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 4094268206419051 028737270910316
Investiční dotace
Investiční dotace 008310005 971196983304

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 63820584390013 96816617834
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1 63820584390013 96816617834
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 8 3557 80610 15716 22210 51610 49722 09611 33111 99914 549
Běžné výdaje
Běžné výdaje 6 6017 6927 6248 1418 4957 4507 57610 1408 96410 155
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 1 7541142 5348 0812 0213 04714 5201 1923 0354 394

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.