V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Stará Paka Královéhradecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 33 83733 47434 57737 50838 88740 12541 00852 26558 31555 037
Daňové příjmy
Daňové příjmy 22 86426 07128 61831 50633 73431 64835 09740 59946 37148 452
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 7123 6571 2252 1333 1662 1783 8586 3545 2704 510
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 143938821965485215101129428
Přijaté transfery
Přijaté transfery 8 1183 6534 6463 6501 9225 8141 8385 2106 5441 647

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Staré Paky v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 22 65925 53128 27831 21733 50031 43434 82640 25045 54847 615
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 5 3126 1026 8507 8348 8418 2746 7947 6699 17510 049
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 4 8595 7125 8545 7466 5785 3087 6548 86011 74110 561
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 9 48910 19211 86814 13714 80714 56217 11420 12421 12821 184
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 2 6623 0712 9583 0012 9702 9732 8833 0753 0355 242
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 215346265130117112126182155121
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 122107484370188205255340313458

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 7123 6571 2252 1333 1662 1783 8586 3545 2704 510
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 9777463881 3419081 1872 0424 5282 7241 828
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 6762 5776195951 9386261 348812710635
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 2056361255931 3511 175
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1 040329211194315354462421485872

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 8 1183 6534 6463 6501 9225 8141 8385 2106 5441 647
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 1819181 5923 5341 8884 4141 8384 8662 2151 554
Investiční dotace
Investiční dotace 6 9372 7353 054116341 40003444 32994

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 143938821965485215101129428
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 143938821965485215101129428
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 31 59129 28829 27736 87230 99335 29739 30349 71854 26455 263
Běžné výdaje
Běžné výdaje 16 27220 13121 67626 03223 31022 77727 32930 89335 06935 224
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 15 3199 1577 60110 8407 68312 52111 97418 82619 19620 039

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.