V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Stará Huť Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 19 76617 62619 58221 97824 78427 03057 02838 81737 63538 947
Daňové příjmy
Daňové příjmy 14 31215 35018 40019 26421 47220 87323 55028 55232 95433 176
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4635987661 2671 2961 0637202 9153 8834 958
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 0491271 14423182238837732
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4 9911 6282903031 7855 01232 5207 266721781

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Staré Hutě v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 14 31215 35018 40019 26421 47220 87323 55028 55232 95433 176
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 9333 6624 0724 7145 5715 4144 5565 3486 4466 884
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 3 0263 4533 5683 5604 2683 5955 2766 3728 5467 544
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 5 9515 9357 2298 7529 6019 83811 79014 43915 36815 151
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 8778719879251 0099519799789971 700
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 3284504102497286841 2101 3751 558
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1 1979792 1341 063951989865205220340

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4635987661 2671 2961 0637202 9153 8834 958
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2031284602540371971 8011 7691 658
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 340331358383479495407832818745
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 7111222342 032
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 952351242812751952142791 293524

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4 9911 6282903031 7855 01232 5207 266721781
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 6044802903033112 6962 690477525481
Investiční dotace
Investiční dotace 4 3861 148001 4742 31729 8306 789196300

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 0491271 14423182238837732
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 0491271 14423182238837732
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 15 39717 01418 65422 69418 13538 73851 84315 70226 62931 394
Běžné výdaje
Běžné výdaje 8 2537 18611 75920 94013 84110 21317 49614 31119 08021 942
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 7 1449 8296 8951 7544 29428 52634 3471 3917 5499 452

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.