V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Stanovice Karlovarský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 13 83713 03510 78811 84512 57012 65214 54015 42816 98218 063
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 5118 2819 0839 91610 6369 80911 10212 65614 67515 704
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 9561 2201 2961 2681 3611 3751 3489561 1771 663
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1654405512256931 3421 45321451
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4 2073 0933545385171 374748363917644

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Stanovic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 2217 8988 8429 58910 4769 76611 02912 65614 67515 704
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 6941 8792 2002 4282 7612 5762 1542 3712 8393 102
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 8821 8961 9721 8832 1471 7392 5292 8473 7933 424
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 9363 4473 9954 6404 8334 7685 6546 4766 8236 867
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 6076076015616515925714616241 025
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 35242222262327406480697
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 6843515459689496115589

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 20,93 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 9561 2201 2961 2681 3611 3751 3489561 1771 663
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 3306683923313835273956292394
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 293313702683685612611690686703
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 11111001314114
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 332238201254292236341190385452

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4 2073 0933545385171 374748363917644
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 4743653544383621 124485363327394
Investiční dotace
Investiční dotace 3 7322 72801001552502640590250

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1654405512256931 3421 45321451
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1654405512256931 3421 45321451
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 11 13411 8129 9089 14510 86714 74411 24221 18911 80313 103
Běžné výdaje
Běžné výdaje 6 3726 2696 8967 9239 51613 8018 99417 64810 48111 034
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 4 7625 5433 0121 2221 3519432 2483 5411 3222 068

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.