V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Staňkov Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 67 18368 82196 480123 293146 26098 00697 834115 770116 102108 527
Daňové příjmy
Daňové příjmy 43 83547 36254 39457 54862 88258 21962 79577 03988 16984 936
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8 0679 8649 2188 29649 0584 0828 94522 0177 3187 537
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2817128714 6478421 9218 0162 6641 6415 962
Přijaté transfery
Přijaté transfery 15 00011 52332 58042 80133 47833 78518 07814 05018 97410 091

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Staňkova v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 42 25146 16152 94455 81461 07657 91761 22273 92486 22083 508
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 9 19110 18911 26012 88714 51413 45111 11112 55015 03816 150
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 8 1609 2259 6419 56210 8708 76412 63114 59719 47917 249
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 15 85617 08219 53523 51224 47324 04328 24333 15735 03734 635
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 2 1032 1402 0562 0652 0782 4702 2622 2522 2764 050
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 7586989257135925544922 5713 4074 002
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 6 1826 8279 5277 0758 5488 6356 4838 79710 9837 422

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8 0679 8649 2188 29649 0584 0828 94522 0177 3187 537
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2 1001 9122 0922 0643 1591 9382 3452 2202 3302 418
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 5 5466 9776 7855 87545 2731 6204 03518 6323 7184 437
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 0111011111
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 4209753413566265232 5651 1641 270681

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 15 00011 52332 58042 80133 47833 78518 07814 05018 97410 091
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 7 2186 5737 7038 31510 54510 54514 73013 15011 0769 455
Investiční dotace
Investiční dotace 7 7824 95024 87734 48622 93323 2403 3489007 898637

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2817128714 6478421 9218 0162 6641 6415 962
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 2817128714 6478421 9218 0162 6071 6415 962
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00000005700

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 62 54763 29396 096140 398152 17895 35293 048106 223119 167106 697
Běžné výdaje
Běžné výdaje 43 56643 28042 77656 10573 05753 30769 13986 85989 14890 711
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 18 98120 01353 32084 29379 12242 04623 90919 36430 01815 986

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.