MENU
Nápověda
V databázi máme 3 502 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Stachy Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 27 99230 55945 87842 68556 25939 55444 86750 12948 57122 432
Daňové příjmy
Daňové příjmy 17 09418 76119 82721 73720 72323 10825 91129 79730 33616 586
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8 5565 0985 7228 8287 6167 29410 85710 0059 7723 847
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 8086121615189425024267449285
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 5346 63920 11311 96927 0268 9028 07410 0608 0141 713

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Stachů v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 16 16217 19218 95620 63519 64321 52124 64527 98028 64014 751
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 3 9454 1054 6395 3804 9304 0644 4975 3005 7562 753
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 3 4363 4874 2533 8943 5644 8425 1266 7276 0332 340
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 6 3027 0727 4068 6798 1449 76411 65412 11312 1045 889
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 1161 1531 1881 1111 1561 2871 2951 2842 0921 617
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 7036737497768525681 6612 3602 3741 951
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 660702720796996995411196282201

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8 5565 0985 7228 8287 6167 29410 85710 0059 7723 847
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 6 7323 3754 0494 8486 0406 1078 1447 2016 4772 136
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 2371 2711 3041 2611 2178841 3521 5041 729902
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 111110767860660161
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 5864513672 719358303595440906648

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 5346 63920 11311 96927 0268 9028 07410 0608 0141 713
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 2012 0043 1272 4734 3163 0327 6737 0501 3061 357
Investiční dotace
Investiční dotace 3334 63616 9869 49622 7105 8704013 0106 707357

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 8086121615189425024267449285
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 8086111615189425024267449285
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 001000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 24 54631 46654 72170 67749 46736 51441 06544 61545 48119 595
Běžné výdaje
Běžné výdaje 18 55419 18321 24624 20925 32727 66639 36140 64835 03218 049
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 5 99212 28233 47646 46824 1418 8481 7053 96610 4491 547

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.