V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Srubec Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 25 94329 67332 69737 89676 20870 88148 02471 221175 08095 936
Daňové příjmy
Daňové příjmy 22 40925 56928 67832 60137 16935 40741 21549 74458 16759 418
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 0982 2483 0603 2585 1843 4933 9395 4616 2906 075
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 9201 1461320012708982
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5167099462 03533 85531 9802 85815 946110 53430 360

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Srubce v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 22 04925 20528 28731 99236 35434 61540 48348 96457 04058 130
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 5 2895 9546 7567 7979 1878 8827 7309 19611 17612 173
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 4 7125 5666 0295 9937 1605 9879 05811 02014 91913 422
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 9 34710 18012 18114 73616 10516 39220 22124 96426 81426 923
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 3931 4021 4141 4701 4971 5161 5321 6211 7103 005
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 911401361341361381441 7711 7841 940
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1 2171 9641 7701 8612 2691 7011 798391637668

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 0982 2483 0603 2585 1843 4933 9395 4616 2906 075
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 3405159298382 3337188981 2331 6821 797
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 6601 7221 9252 2192 4762 7202 7832 8162 9262 901
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 4225175283820983346
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 9410204196200272565937001 031

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5167099462 03533 85531 9802 85815 946110 53430 360
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 3794819461 3186467 1281 9259462 0082 941
Investiční dotace
Investiční dotace 137228071733 20924 85293315 000108 52527 420

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 9201 1461320012708982
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 9205011320012708982
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 064500000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 21 94719 48427 61023 69186 90294 07231 68469 377195 51881 218
Běžné výdaje
Běžné výdaje 13 12413 95318 26321 30618 90923 86225 08227 80136 49332 028
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 8 8235 5329 3472 38567 99470 2106 60241 577159 02549 191

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.