MENU
Nápověda
V databázi máme 3 519 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Srní Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 25 98823 67255 65936 85418 34114 56418 06026 24423 09219 851
Daňové příjmy
Daňové příjmy 6 98213 4689 06922 88310 8218 6669 24112 91213 96011 484
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4 1554 2454 8395 2664 3424 4135 7866 8247 0954 539
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 14 2095 45340 9378 152210003043949
Přijaté transfery
Přijaté transfery 6425068135532 9681 4853 0346 4781 5973 780

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Srní v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320249/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 7976 4536 4666 8106 4626 9027 84510 65111 7479 112
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 0871 1351 2531 3961 2861 0961 1811 6761 7811 453
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 0079869361 0468381 2461 3742 1911 9181 641
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 1 8462 0052 3062 3552 3002 7843 1293 9013 8542 993
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 5225505515785395575726101 057699
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 1 1561 0851 2631 2041 3091 0641 5462 2183 0242 240
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 179692158232191155445611386

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 14,51 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4 1554 2454 8395 2664 3424 4135 7866 8247 0954 539
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 3 1203 1833 9524 3273 6523 7975 2466 1096 5304 063
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 886973817585282303317362493423
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 2016162551121213720
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 13073553293573012122177052

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 6425068135532 9681 4853 0346 4781 5973 780
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 6423088135531 5371 3333 0342 2027691 646
Investiční dotace
Investiční dotace 0198001 43215204 2768282 134

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 14 2095 45340 9378 152210003043949
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 14 2095 45340 9378 15221000306949
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000000003700

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 12 52022 79931 76135 43426 15718 68622 71034 76530 17720 400
Běžné výdaje
Běžné výdaje 11 74219 03120 59432 53018 85715 07316 17718 35416 44114 697
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 7793 76811 1682 9047 2993 6136 53316 41213 7365 702

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.