MENU
Nápověda
V databázi máme 3 502 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Spořice Ústecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 33 09134 17351 25950 13847 49548 35952 00862 53863 10551 142
Daňové příjmy
Daňové příjmy 21 00825 23740 86841 15837 45537 90039 73348 75552 01236 086
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 7 0927 3038 7706 4996 4566 8809 40911 36310 1594 669
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 012924113284171601493498724
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 9791 5401 2112 1533 1663 4192 7172 07084710 364

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Spořic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 19 91923 99639 57636 82934 06534 74339 16947 91150 74035 015
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 4 3184 6055 1805 8415 5384 5915 2166 2226 8723 287
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 3 9444 0443 9194 4983 6405 2386 1148 1077 2472 810
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 7 2228 1989 64810 1249 98311 71313 88114 58714 5427 073
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 3 3153 5193 5433 5474 0044 0394 0684 0697 1861 993
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 66656259646665566744
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1 0543 56317 22412 76010 8369 0959 82514 87014 82619 807

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 7 0927 3038 7706 4996 4566 8809 40911 36310 1594 669
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 3 2473 3442 3352 5782 6412 7803 1483 3963 136527
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 2 5212 5652 4832 5772 4852 4892 5872 7162 9432 344
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 117073193362042 2243 8312 640726
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1 3241 3943 2451 0259941 4071 4501 4201 4401 071

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 9791 5401 2112 1533 1663 4192 7172 07084710 364
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 4791 5401 2112 1533 1661 8962 2672 070627364
Investiční dotace
Investiční dotace 2 50000001 523450022010 000

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 012924113284171601493498724
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1 01292411328417861493498724
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00000740000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 32 93136 00324 37437 91940 30041 17051 24643 72372 30326 046
Běžné výdaje
Běžné výdaje 21 26425 88122 22535 24734 75038 99135 65934 71840 88917 962
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 11 66710 1212 1502 6735 5512 17915 5879 00531 4148 085

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.