MENU
Nápověda
V databázi máme 3 494 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Spojil Pardubický kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 6 2056 4998 4597 5747 8008 19113 18011 00410 6455 564
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 1745 4826 0646 6546 3067 2348 3389 4959 1894 775
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2232381662176175831 1011 2151 125695
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 23400428000000
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5747792 2292758773743 74129433094

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Spojila v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 1745 4086 0366 6546 3067 1538 2589 3229 1174 496
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 4471 3611 5191 7631 6501 3781 5661 8501 937923
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 1281 1561 1351 3281 0871 5971 8542 4362 084807
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 0652 3432 7932 9872 9793 5684 2104 3864 1932 032
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 275269272271275266274284484366
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 161620231820293299302306
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 243263297281296324616711661

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 21,36 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2232381662176175831 1011 2151 125695
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 40304471463441821833786399
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 11110222665126145169128123
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 14522121019190
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 71617879101116135194192173

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5747792 2292758773743 74129433094
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 49950988016587726439729419594
Investiční dotace
Investiční dotace 752701 34911001103 34401350

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 23400428000000
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 234000000000
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000428000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 8 0415 7249 5345 5145 4677 12511 1337 7667 9435 438
Běžné výdaje
Běžné výdaje 4 3714 6886 9944 9765 4675 4856 7537 6187 4434 734
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 3 6701 0372 54153801 6404 379148500704

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.