MENU
Nápověda
V databázi máme 3 519 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Spálené Poříčí Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 53 92163 69466 40498 84895 22286 228112 667125 780145 32883 582
Daňové příjmy
Daňové příjmy 35 60339 45044 37548 92447 01152 89460 61571 93573 27757 802
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 9 1749 26610 36911 18714 61314 53628 69225 15122 01014 918
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 313733015 1401 8287654 8852882 7424 445
Přijaté transfery
Přijaté transfery 9 11314 60611 35833 59831 76918 03318 47428 40647 2986 416

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Spáleného Poříčí v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320249/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 34 82038 56643 61047 92545 50951 30159 39469 09370 91055 584
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 8 3009 27910 77812 33811 6979 68111 05913 56114 63811 450
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 7 6058 1518 1339 4557 74911 23413 11917 89915 98613 108
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 14 40916 52219 99421 27821 24125 11429 78332 15332 08223 990
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 2 2352 3102 3862 5002 3722 4082 4502 4024 1653 108
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 4484043693204374902 5572 6183 3293 246
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1 8231 9001 9502 0332 0132 373425460710683

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,43 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 9 1749 26610 36911 18714 61314 53628 69225 15122 01014 918
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 5 4524 8485 2976 75210 5449 28022 19017 69414 34410 492
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 3 4353 6543 7043 8513 8894 3824 4254 4364 7023 627
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 433355421 3752 8771 662601
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 2847601 3655811258327021441 302198

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 9 11314 60611 35833 59831 76918 03318 47428 40647 2986 416
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 6 7265 4385 3656 4588 7418 6935 9479 3706 9124 254
Investiční dotace
Investiční dotace 2 3889 1675 99427 14023 0289 34012 52719 03740 3872 162

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 313733015 1401 8287654 8852882 7424 445
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 29271164 9731 7557294 8782882 7424 445
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 234618516773367000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 47 92855 37970 39095 27590 06865 79394 934123 180164 42994 599
Běžné výdaje
Běžné výdaje 37 68332 91634 80439 43642 92945 73151 55960 08559 96551 382
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 10 24422 46335 58555 83947 13820 06243 37563 095104 46343 217

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.