V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Soběslav Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 145 861168 338169 579222 185205 811214 410233 672252 660279 416267 681
Daňové příjmy
Daňové příjmy 94 989101 340111 976118 815126 092121 576134 983156 587177 175176 495
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 21 05522 09322 48921 50220 81725 06627 91331 44033 32335 242
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 18912 87842311 19911 2111 2706 8936 6832 7543 292
Přijaté transfery
Přijaté transfery 29 62832 02734 69070 66947 69266 49763 88357 95066 16452 652

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Soběslavi v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 92 92499 133107 681117 514125 611117 688132 093153 402173 836173 608
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 19 39422 33724 32928 04331 45629 13823 93526 87831 96734 863
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 17 79320 03020 33720 18122 96118 39426 60430 67840 68236 552
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 35 39536 71641 24949 62451 69150 48459 47969 69373 20373 322
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 6 0966 0006 1086 2216 1676 2086 3356 0586 63412 204
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 5 3795 1595 5205 5455 5214 8185 69811 05611 63511 703
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 8 8678 89010 1397 9007 8158 64610 0429 0409 7174 964

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 21 05522 09322 48921 50220 81725 06627 91331 44033 32335 242
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 8471 7932 1631 7641 7731 6891 7142 1852 2412 361
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 14 21215 18915 35514 80814 48215 08219 93921 64222 09723 446
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 782591343217270461 5443 5452 675
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 4 9194 8524 8364 8984 3908 2256 2146 0695 4406 760

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 29 62832 02734 69070 66947 69266 49763 88357 95066 16452 652
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 28 79429 09233 85469 32142 00655 31051 96745 99658 61152 324
Investiční dotace
Investiční dotace 1 5822 9358361 3495 68611 18711 91611 9547 554328

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 18912 87842311 19911 2111 2706 8936 6832 7543 292
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 18912 82942311 19911 2111 2706 8936 6832 7543 292
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 04900000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 139 814148 691158 062235 457239 353206 799217 250238 711243 055230 715
Běžné výdaje
Běžné výdaje 102 645113 821125 081171 752139 700154 356159 759171 039196 690200 430
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 37 16934 87032 98163 70599 65352 44357 49167 67246 36530 285

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.