V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Soběnov Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 4 9765 9686 7488 1967 1888 85410 10111 14910 46411 112
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 1924 5394 7805 3445 8025 4176 0897 1458 3858 172
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6199591 2931 0347658281 2283 0181 0911 702
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 088026600370025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1654615951 5536212 6082 7479869891 213

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Soběnova v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 1054 4764 7245 2015 4715 3496 0577 0217 9907 965
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 0271 1701 1681 3091 5091 4161 1871 3551 5631 660
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 8911 0141 0359989569431 3821 6062 0591 803
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 1 7681 8622 0992 4582 5942 5843 0883 6463 7143 623
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 384390376388363352338344365582
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 2121202019171717230217
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 15192629313646535979

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 18,29 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6199591 2931 0347658281 2283 0181 0911 702
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2855619417063934805222 489311786
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 229264285269345288333433551685
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 151615152200139143
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 8911753442559373969088

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1654615951 5536212 6082 7479869891 213
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 165322595790541825477505449388
Investiční dotace
Investiční dotace 01390763801 7842 270481540826

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 088026600370025
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 0816000370025
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0064266000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 2 0686 2586 0338 5616 0518 80710 4186 45210 5039 654
Běžné výdaje
Běžné výdaje 1 7504 6894 9065 7085 3024 9034 6105 6015 7398 752
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 3181 5691 1272 8537493 9055 8088504 764902

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.