MENU
Nápověda
V databázi máme 3 495 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Smržovka Liberecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 68 02567 07671 60373 83494 49499 636129 692104 518107 22252 301
Daňové příjmy
Daňové příjmy 47 53150 67554 53858 63555 34661 22571 18883 79383 04841 417
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5 8425 9317 2634 9105 8096 3378 13111 17213 5514 896
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 9 1701 6872 6241 5094 5701 45614 06867326346
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5 4828 7837 1798 78028 76930 61936 3058 88010 3605 942

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Smržovky v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 46 07150 13254 11058 11054 85860 55570 87881 06682 24440 702
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 10 65111 72513 37215 23514 38311 83413 54516 27617 5198 357
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 9 88710 0829 90411 4679 35613 45415 83021 19718 8667 316
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 18 11220 44424 36625 80825 65230 08635 92138 12037 86918 412
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 2 2102 1172 1882 0662 0602 0422 4172 2173 4972 711
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 5865164995684463952 6402 7103 6713 317
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 4 6255 2483 7802 9652 9612 743526545822589

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,89 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5 8425 9317 2634 9105 8096 3378 13111 17213 5514 896
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2 9143 1083 1631 8852 2992 6814 1854 3655 4912 012
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 5721 6851 7641 7971 9332 1362 1202 2912 4511 239
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 2823484214663352 4952 102530
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1 3281 1142 2881 1861 4311 5141 4912 0223 5061 115

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5 4828 7837 1798 78028 76930 61936 3058 88010 3605 942
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 4 4906 1896 6748 25210 6158 3156 2588 5767 9254 140
Investiční dotace
Investiční dotace 9922 59450452918 15422 30430 0473052 4361 801

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 9 1701 6872 6241 5094 5701 45614 06867326346
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 9 1701 6872 4061 2693 3301 45614 05767126346
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 002182401 240011200

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 59 11759 86061 72070 775106 938120 853117 04898 300110 75255 507
Běžné výdaje
Běžné výdaje 47 39949 62853 48752 89951 75054 20069 83483 02977 65139 155
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 11 71810 2338 23317 87655 18866 65347 21415 27133 10116 351

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.