V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Smilovice Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 8 94010 36211 26123 24122 01114 08617 97233 07227 83325 009
Daňové příjmy
Daňové příjmy 8 2518 9389 84310 57414 58312 07612 27213 90223 03918 833
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5683653344625139345444651 5741 673
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1648228412 0371 66328018 448310
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1065787991685 2541 0485 1562573 1894 504

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Smilovic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 7318 7409 58010 36311 18110 74911 95913 75915 99217 279
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 6642 0622 1462 4012 7052 5652 2082 4312 9943 300
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 5201 8031 8741 7892 0571 6702 3752 8483 9073 588
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 8833 1263 7954 4084 6314 5805 4566 4677 0167 188
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 2221 2801 2521 3231 3221 3401 2991 3381 4032 468
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 14148881111525549571
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 428455505435458584610150122165

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 20,93 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5683653344625139345444651 5741 673
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 532939124163126645760164
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 182176169178172178173181196449
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 322221276450666
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 330158124158175628305151868394

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1065787991685 2541 0485 1562573 1894 504
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1061171231681591 048333257203331
Investiční dotace
Investiční dotace 046167605 09504 82302 9864 173

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1648228412 0371 66328018 448310
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1646728411 9761 66328018 448310
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 015061000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 5 69010 6468 27112 40020 2558 64015 9508 39624 23924 843
Běžné výdaje
Běžné výdaje 4 9294 2354 0985 4518 1335 5874 7585 12614 8138 309
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 7626 4104 1726 94912 1223 05311 1923 2709 42616 534

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.