MENU
Nápověda
V databázi máme 3 498 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Smidary Královéhradecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 25 09827 27167 90547 99643 78660 62640 72952 15152 04329 805
Daňové příjmy
Daňové příjmy 20 49622 53825 31026 89225 62427 75332 75236 82339 32119 895
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 1191 9542 1083 7442 3795 4203 9464 8377 8331 550
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 645181309491405927727334
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 8392 59840 17817 31115 76927 4543 97110 2144 6168 326

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Smidar v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 20 32922 52525 08426 67425 37227 50232 03936 18538 35618 539
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 4 6495 1765 9536 6746 2475 0595 8226 9467 5273 589
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 4 4254 5444 4925 1024 1195 8306 8789 1238 1633 166
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 7 7979 21111 04811 48611 30013 04315 60516 41716 3807 968
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 2 3872 3972 4862 3652 7252 4702 4432 3054 6062 342
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 9697938470701 0641 1421 2981 228
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 9751 1011 0109639121 031227252381246

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 1191 9542 1083 7442 3795 4203 9464 8377 8331 550
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 3553703204195391 1521 3792 1233 497565
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 2131 3691 4041 3851 3441 2801 6971 6831 927476
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 3939393939435335827679
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 5111763441 9014572 9448176722 134430

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 8392 59840 17817 31115 76927 4543 97110 2144 6168 326
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 9142 1982 1513 2083 8813 9372 7783 3412 2461 979
Investiční dotace
Investiční dotace 92540038 02714 10411 88823 5161 1946 8732 3696 347

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 645181309491405927727334
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 645181309491405927717334
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000000001000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 17 17617 52386 20545 40563 97561 42541 82648 41757 62323 994
Běžné výdaje
Běžné výdaje 15 11314 93321 81823 41026 86010 94237 11432 52035 29519 813
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 2 0632 59164 38721 99537 11550 4834 71215 89722 3284 180

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.