V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Sloveč Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 8 1648 8879 7639 66411 88710 92911 35418 59615 99315 263
Daňové příjmy
Daňové příjmy 6 7857 0147 4688 1648 7608 3669 24010 72313 02112 763
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6316216118371 3538898431 0919971 524
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 581061133971737906 217140
Přijaté transfery
Přijaté transfery 6911 2421 6785511 3761 5014815661 961975

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 6 7106 9227 4688 1648 6218 0959 08810 45811 68412 612
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 3181 3941 5971 7881 9911 8561 5691 8022 1172 279
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 1971 4181 4231 3691 5491 2461 8352 1512 8132 509
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 5332 6032 8883 3713 4873 4194 0994 8835 0665 036
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 3271 1721 2121 2911 2411 2181 2131 2311 2922 215
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 13141515151614322323442
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 3223223343303383413586972131

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6316216118371 3538898431 0919971 524
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 0614441031343260
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 4324354357061 205695681796794912
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 192335354629292923287
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1791029793101165130132148265

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 6911 2421 6785511 3761 5014815661 961975
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 6915922662886269934812621 661525
Investiční dotace
Investiční dotace 06501 4122637505080304300450

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 581061133971737906 217140
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 581061133821737906 217140
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00001500000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 6 2097 2179 9397 2648 13014 2357 31111 87911 78112 001
Běžné výdaje
Běžné výdaje 5 9155 6717 5996 6556 5446 8726 2899 12311 2938 978
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 2941 5452 3406081 5867 3631 0222 7554893 022

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.