MENU
Nápověda
V databázi máme 3 500 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Slatiny Královéhradecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 18 87517 19220 54425 19525 53530 35125 35824 87130 75227 701
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 2148 3929 41510 0589 71710 86712 15413 83314 5137 392
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5 6021 5841 6131 9231 7911 8442 1232 1482 5076 797
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 15215351639520000
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5 9077 2019 48113 21313 38917 58711 0808 88913 73113 512

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Slatin v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 1338 0279 1119 7549 36510 56311 82713 47714 1566 909
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 6521 7932 1042 3682 2651 9002 1572 5192 6881 282
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 3901 5451 5621 7901 4762 1682 5243 2832 8951 123
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 6883 1373 8384 0304 0434 8445 7315 9145 8152 825
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 1741 2341 2421 2091 2181 2151 3031 2362 1771 172
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 12181918171818441455408
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 217300346338347419938412599

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5 6021 5841 6131 9231 7911 8442 1232 1482 5076 797
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 410466498570432509695713750364
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 8068759081 0511 0571 0401 0571 0841 3541 098
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 11100014000
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 4 3862422063023022963573524035 335

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5 9077 2019 48113 21313 38917 58711 0808 88913 73113 512
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 5 9077 2017 9818 71313 38916 0309 1418 88913 73113 512
Investiční dotace
Investiční dotace 001 5004 50001 5571 940000

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 15215351639520000
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 15215351639520000
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 18 08414 52815 75624 98821 03827 47222 81718 53826 90527 111
Běžné výdaje
Běžné výdaje 11 08313 94414 29715 54719 55825 24018 75118 16121 96224 875
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 7 0015841 4599 4411 4802 2314 0663764 9432 236

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.