MENU
Nápověda
V databázi máme 3 498 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Slatiňany Pardubický kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 72 74683 86182 492113 05491 112110 733109 526132 359122 71861 590
Daňové příjmy
Daňové příjmy 54 87358 41964 44068 81968 01271 94681 25394 06297 29246 271
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6 5309 5759 7658 8818 6228 97712 11312 15712 4725 414
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 4664 7259821 049385303743 9604 0260
Přijaté transfery
Přijaté transfery 10 87711 1428 18914 30514 09329 50716 08522 1798 9289 905

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Slatiňan v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 53 82157 14262 47667 36363 96270 43380 02092 09194 79443 468
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 13 43813 92315 83517 85516 83213 68115 26618 35319 9259 526
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 11 52211 80611 55913 23210 77715 33517 55023 46920 9878 139
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 21 11523 93328 44129 78529 54934 30339 88542 20942 11320 483
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 3 3123 3313 5023 3523 5173 4963 6113 6106 4124 217
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 1 1498316606956036392 9413 8394 387475
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 3 2853 3182 4782 4442 6832 979768611971628

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,89 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6 5309 5759 7658 8818 6228 97712 11312 15712 4725 414
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2 9302 8863 2173 4853 8404 4344 9724 6905 2173 059
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 3 0085 5315 1723 3913 1133 1353 4962 4262 196914
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 262615209744011813 0794 3922 930741
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 5668978561 0311 2681 2275676502 128699

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 10 87711 1428 18914 30514 09329 50716 08522 1798 9289 905
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 3 7027 1438 1897 54312 9609 8099 9129 0447 9077 683
Investiční dotace
Investiční dotace 7 1753 99906 7621 13319 6996 17213 1351 0212 222

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 4664 7259821 049385303743 9604 0260
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 4664 7252121 049385303743 9604 0260
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00770000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 57 15683 54062 04989 77977 94491 08493 395108 390121 16343 624
Běžné výdaje
Běžné výdaje 41 73336 19449 57353 33462 67257 00867 26275 39976 57537 856
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 15 42347 34712 47636 44415 27134 07626 13332 99144 5895 768

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.