V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Slatina Ústecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 7 7516 1836 5178 74820 38922 6339 1297 7249 18611 511
Daňové příjmy
Daňové příjmy 3 2693 6414 1634 4354 8864 3725 0755 5696 1156 846
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 1155956509485751 0751 2091 1951 002955
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 0001 1851 0171 7091 2101 7581 00001 0003 070
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 3677626871 65613 71815 4281 8459601 068639

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Slatiny v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 3 2343 5833 8744 1424 4704 2844 6815 2835 9886 467
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 6007028639451 0761 0268449301 1061 193
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 6367357296927996589301 0771 4381 280
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 1 2631 3451 4811 7041 7991 8032 0812 4462 5872 570
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 6477126996926926946926777061 244
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 14141719191320118114125
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 757685908589115353755

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 18,29 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 1155956509485751 0751 2091 1951 002955
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1369813910610692384554561608
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 504434449404397363302313275226
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 8533100000
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1 467585943572619523328166121

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 3677626871 65613 71815 4281 8459601 068639
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 8386926465873791 2489187511 068152
Investiční dotace
Investiční dotace 52870411 06913 33914 1819272090488

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 0001 1851 0171 7091 2101 7581 00001 0003 070
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1 0001 0351 0171 70901 7581 00001 0003 070
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0150001 21000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 4 8955 4914 5017 59728 16127 3376 2087 1586 6096 526
Běžné výdaje
Běžné výdaje 3 4944 5223 6013 7824 9324 7645 5795 8236 5615 777
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 1 4019688993 81523 22922 5746291 33648749

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.