V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Slapy Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 16 13215 28819 85518 82019 50919 17020 43822 58531 02929 278
Daňové příjmy
Daňové příjmy 11 20612 56413 79015 01116 58215 49717 50019 73423 84824 996
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 1292 1181 9642 1832 3272 3222 4012 3992 6473 761
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 7581732036407601049870
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 0394344 0811 5901931 2914334444 448520

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Slapů v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 11 20612 56413 55515 01116 55515 49717 50019 73423 84824 895
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 3772 8553 0853 4144 0053 8173 1303 5414 4814 879
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 1912 1402 6322 5933 0092 4623 5464 1115 8065 195
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 4 2494 6065 3066 3786 7736 7507 9289 33710 40810 425
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 1801 5841 1911 2331 3191 1101 3601 1021 4482 118
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 8369675359791081 4651 5432 051
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1 1261 3091 2741 3411 3901 2801 429178161227

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 1292 1181 9642 1832 3272 3222 4012 3992 6473 761
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 7582 0081 8672 0082 1371 9952 1762 1752 2432 070
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1559397150190149153196304238
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 2111111111
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 21317024017772281001 454

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 0394344 0811 5901931 2914334444 448520
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 5721421642841931 2914334441 252434
Investiční dotace
Investiční dotace 1 4682913 9171 30600003 19586

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 7581732036407601049870
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 758173036407581049170
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 002000200700

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 11 33417 20519 88612 94813 49916 75516 25816 29029 90420 390
Běžné výdaje
Běžné výdaje 8 6469 88010 99712 65910 53114 66914 10812 02916 36616 507
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 2 6877 3258 8902902 9682 0862 1504 26113 5383 883

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.